Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
všeobecné: Cieľom nemôže byť strata
30. marec 2009 @ 10:14:01 CEST, poslal j.čík

FIAT Riaditeľ spoločnosti Fiat Sergio Marchionne tvrdí, že sa bude „biť ako lev“, aby jeho spoločnosť tento rok profitovala a kritizuje tých šéfov, ktorí už vopred priznali, že ich firmy v roku 2009 dosiahnu stratu.

„Myslím si, že najdôležitejšou povinnosťou každého top manažéra je udržať spoločnosť v čiernych číslach. Hneď na začiatku roka akceptovať – a verejne oznámiť – že prídete o peniaze, to je najhorší príklad zlého vedenia, aký môžete svojim ľuďom dať,“ vraví. Podľa neho takéto porazenecké vyhlásenia vytvárajú dojem, ako keby prichádzať o peniaze bolo v poriadku, čo ubližuje morálke zamestnancov a spomaľuje ozdravenie.

Marchionneho názory na túto tému sú relevantné, pretože pred piatimi rokmi to bol práve on, kto vtedy zachránil potácajúceho sa talianskeho priemyselného giganta. Urobil to tak, že vytýčil a plnil ciele, ktoré vyzerali nedosiahnuteľné. Taliansko-kanadský manažér nespresnil, o kom konkrétne hovorí. Na začiatku roka sa však riaditelia automobiliek ako Christian Streiff z koncernu PSA/Peugeot-Citroën a Carl-Peter Forster z General Motors Europe nechali počuť, že ich spoločnosti tento rok utrpia straty.

„Vývoj na automobilovom trhu sa tento rok zatiaľ posunul od zlého k príšernému, ale ja sa budem biť ako lev, aby som Fiat Group Automobiles v roku 2009 udržal v zisku,“ vyhlásil Marchionne v rozhovore na Ženevskom autosalóne. Priznal, že udržať ziskovosť bude obzvlášť ťažké v prvom kvartáli, keďže Taliansko a Brazília – dva najväčšie trhy spoločnosti Fiat Auto – zaregistrovali pokles predaja. „Bez ohľadu na to odmietam akceptovať predstavu, že naše automobilové operácie budú stratové a rozpočty na výdavky prehodnocujem každý deň,“ povedal Marchionne, ktorý tak chce zabrániť finančným stratám.

Jazda v hustej hmle
V súčasnej globálnej kríze by podľa riaditeľa skupiny Fiat malo byť prioritou každého manažéra preorientovať sa z dlhodobých projektov na krátkodobé ciele – na finančné úspory a udržanie ziskovosti. „Riadiť spoločnosť, ktorá vyrába automobily, je v dnešnej dobe ako jazda v hustej hmle. Vidíte len na sto metrov, takže sa musíte neustále prispôsobovať tomu, čo vám odrazu skríži cestu,“ povedal.

Fiat Auto škrtí náklady všade. Obmedzenia sa začínajú odložením alebo zrušením premiér nových modelov, radikálnym zredukovaním rozpočtu na marketing i reklamu a končia dramatickým znížením nákladov na pracovné cesty a neúčasťou na autosalónoch. Spoločnosť tieto kroky robí preto, aby mohla posunúť svoju hranicu rentability pod súčasnú úroveň 1,84 milióna vozidiel ročne. Vlani Fiat predal na celom svete 2,15 milióna automobilov, čo je pokles o 3,6 % oproti 2,23 miliónom v roku 2007.

Koncom januára pri zverejnení svojich finančných výsledkov za rok 2008 Fiat vyhlásil, že tento rok plánuje celosvetovo predať 1,9 milióna vozidiel – tesne nad prahom rentability. Tento odhad však vychádzal z predpovedí, ktoré sa dnes zdajú príliš optimistické. Fiat predpovedal, že predaj nových áut v západnej Európe klesne v roku 2009 o 11 percent, lenže finanční a trhoví analytici momentálne predpokladajú pokles až o 16 – 20 percent. Fiat tiež predpokladal 11-percentný pokles aj vo východnej Európe, zatiaľ čo analytici v súčasnosti počítajú s pádom o 20 až 30 percent.

Marchionne v januári predpovedal, že dvadsaťpercentný pokles globálneho dopytu vo všetkých segmentoch by pre Fiat Group znamenal zníženie obchodného zisku (prevádzkového zisku bez neočakávaných príjmov a výdavkov) tesne nad hranicu 1 miliardy eur a čistý zisk na 300 miliónov eur. Pre porovnanie: Za rok 2008 Fiat oznámil nárast obchodného zisku o 4,3 percenta na 3,4 miliardy eur a 16,2-percentný pokles čistého zisku na 1,7 miliardy eur. Pre svoju automobilovú sekciu Fiat odhad neposkytol.

Fiat Group Automobiles (skupina, v ktorej sú značky Abarth, Alfa Romeo, Lancia, Fiat a Fiat Professional) spolu s Maserati a Ferrari za minulý rok oznámil 1,1 miliardy eur kumulovaného prevádzkového zisku. To znamená nárast o 0,8 % oproti predchádzajúcemu roku. Analytici predpokladajú, že Ferrari a Maserati ostanú v roku 2009 ziskové, kým prognózy pre Fiat Group Automobiles sú rôzne. Napríklad podľa expertov z Goldman Sachs taliansky koncern tento rok tesne dosiahne hranicu rentabilnosti, pritom vlani bol jeho obchodný zisk 691 miliónov eur. Intermonte naopak odhaduje prevádzkovú stratu 300 miliónov eur (z toho 158 miliónov už v prvom kvartáli) a Morgan Stanley očakáva celoročnú stratu Fiat Group až 422 miliónov eur.

Zdroj: Iveco Slovakia, s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /FIAT/