Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
technika: Legenda Scania V8 oslavuje štyridsiatku
07. apríl 2009 @ 08:00:27 CEST, poslal j.cvopa

SCANIA Sila, pocity a nezabudnuteľný zvuk, to sú charakteristiky, ktoré urobili vidlicové osemvalce Scania legendou. Pridajme skvelú úroveň spotreby v ich výkonovej kategórii, všeobecne známu spoľahlivosť, vynikajúci pomer ceny a úžitkovej hodnoty, a prídeme ku kombinácii, ktorú prekonať je takmer nemožné.

zväčšiť obrázok Úctyhodnú povesť, založenú pôvodným štrnásťlitrovým motorom, povzniesol na ešte vyššiu úroveň šestnásťliter predstavený v roku 2000. Dlhodobá prevádzková efektívnosť zhodnocuje vložené investície, vysoká úroveň výkonu dosahuje zvýšenie rýchlostného priemeru dopravy, mimoriadna spoľahlivosť k tomu ešte pridáva dlhú prevádzkyschopnosť. Šesť rokov vlastnenia (namiesto štyroch) prináša stále vysokú zostatkovú hodnotu, takže vozidlo „z druhej ruky“ je stále hodnotným. Ťažko sa lúčiť s týmito „pracovnými partnermi“, keď komplexnejšia oprava motora po dvoch miliónoch najazdených kilometroch učiní srdce vozidla dokonale zdravým pre ešte jeden, či dva tak dlhé životy. Konečná prevádzkyschopnosť je síce známa, ale nie sú výnimočné prípady, kedy nie jedna Scania V8 zostáva v službe i po najazdení piatich miliónov kilometrov. A dokonca i viac.

Zrodenie kráľa
zväčšiť obrázok Keď automobilka predstavila na konci šesťdesiatich rokov svoj štrnásťlitrový vidlicový osemvalec s výkonom 350 koní, išlo o najvýkonnejší európsky agregát úžitkového vozidla, ktorý toto postavenie držal ešte mnoho rokov. Motor V8 urobil Scaniu kráľom ciest. Vývoj bol zahájený v čase, kedy bola považovaná za primeranú výkonová úroveň 250 koní. Konštruktéri Scania Vabis však usúdili, že táto hranica nie je dostatočná pre diaľkovú a ťažkú prevádzku, napríklad pri zvoze dreva. Rozhodli sa preto, že budú prví, ktorí urobia priekopnícky krok, aby značka zaujala prvenstvo na trhu. Priekopnícke riešenie v roku 1962 súviselo s trendom vývoja novej generácie ťažkých úžitkových vozidiel s trambusovou kabínou vodiča, ktoré vychádzali do sveta v roku 1968. Vtedajšie radové osemvalce sa však pod tieto kapoty jednoducho nevošli, rovnako ako väčšie radové šesťvalce. Vývojári v Scanii preto zvolili vidlicovú koncepciu, ktorá im umožnila do modernej konštrukcie vstavať agregát o 100 koní výkonnejší oproti jedenásťlitrovému šesťvalcu rovnakej dĺžky. Výsledkom bol veľmi výkonný, ale pritom kompaktný hnací agregát, ktorý dláždil cestu pre uplatnenie novej výkonnostnej úrovne úžitkových vozidiel.

Prevádzkové vlastnosti
zväčšiť obrázok Počas vývojových prác, pri ladení výkonu vidlicového agregátu, konštruktéri súčasne vytvorili koncepciu nových prevádzkových vlastností motora. Stanovili charakteristiky správania sa motora vo väzbe na ostatné časti hnacieho reťazca počas jazdy. Najväčší výkon je síce dôležitý, ale kľúčový význam má krútiaci moment, ktorý určuje ako dobre motor pracuje. Inžinieri Scanie Vabis definovali dobré prevádzkové vlastnosti motora ako rozhodujúci prvok toho, čo by vozidlo malo mať – menej časté radenie v jeho rozsahu otáčok, poskytovanie dobrej ťažnej sily v nízkych otáčkach, či dostatočnú výkonovú rezervu v celom rozsahu otáčok.

Nový vidlicový osemvalec s objemom 14,2 litra nemal žiadneho predchodcu vo svete vznetových motorov. Od začiatku bol koncipovaný s využitím preplňovania turbodúchadlom a súčasne dimenzovaný pre dosiahnutie mimoriadne dlhej životnosti. Na prianie bol i variant s výkonom 260 koní pre autobusy a diaľkové autokary, ktorým dával charakter naozaj luxusných korábov ciest. Modely Scania LB 140 veľmi rýchlo zožali potlesk na otvorenej scéne. Užívateľovi prinášali spojenie vysokého výkonu s mimoriadne plochou krivkou krútiaceho momentu, ktorá umožňovala využitie už veľmi nízkych otáčok – príjemnú a efektívnu kombináciu vlastností pre ťažké vozidlá. Mnohým majiteľom tiež učaroval honosný znak V8 spolu s výrazným typickým zvukom motora. Štrnásťlitrové osemvalce sa stali skrátka legendou.

Výkon versus hmotnosť
zväčšiť obrázok V polovici sedemdesiatich rokov odborníci zaoberajúci sa bezpečnosťou dopravy skúmali udržanie plynulosti premávky a elimináciu komplikujúcich momentov. Z Nemecka prišlo odporučenie, aby pomer výkonu motora voči hmotnosti vozidla bol 8:1, čiže o trochu viac ako 300 koní pre súpravu s hmotnosťou 38 ton. Scania V8 s výkonom 375 koní však už vtedy poskytovala temer 10 koní na tonu. Hodnotu, ktorá ani o dvadsaťpäť rokov neskôr v európskej ťažkej prevádzke nebola úplne bežná – 400 koní na 40 ton súpravy v roku 2000. Medzitým Scania V8 poskytovala tiež dostatočnú výkonovú rezervu väčším tonážam. Dnes, v dobe veľmi častého nasadzovania šesťdesiattonových súprav v Škandinávii, poskytuje výkonom okolo 600 koní naďalej 10 koní na tonu.

Štrnásťlitrový úspech
Výkonová hranica štrnásťlitrového agregátu bola v niekoľkých krokoch postupne zvyšovaná až na 530 koní, resp. 2300 Nm v konečnej verzii vyrábanej v rokoch 1995 – 2001. Výkon teda vzrástol o 50%, krútiaci moment dokonca o 85%.

Rok 1969 1995
Usporiadanie V8 (V90°) V8 (V90°)
Emisie - Euro 2
Zdvihový objem 14 200 cm3 14 200 cm3
Vŕtanie a zdvih 127 x 140 mm 127 x 140 mm
Najväčší výkon 350 k 530 k
Krútiaci moment 1245 Nm 2300 Nm


V rokoch 1969 – 2001 bolo vyrobených 140 000 štrnásťlitrových motorov V8. Inštalované boli do úžitkových vozidiel, do približne 900 autobusov, využívali sa ako stacionárne motory, či na pohon lodí.

Šestnásťlitrový následník
V roku 2000 bol predstavený úplne novo skonštruovaný vidlicový osemvalec. Tento krát s objemom 16 litrov a koncipovaný na báze modulárnej koncepcie, teda s využitím mnohých spoločných montážnych prvkov motorového radu s objemom 9, 11 a 13 litrov. Neskôr bol doladený podľa požiadaviek noriem Euro 4 a Euro 5. Najvýkonnejšia verzia teraz disponuje hodnotou 620 koní a 3 000 Nm.

Rok 2000 Súčasnosť
Usporiadanie V8 (V90°) V8 (V90°)
Emisie Euro 3 Euro 5
Zdvihový objem 15 600 cm3 15 600 cm3
Vŕtanie a zdvih 127 x 154 mm 127 x 154 mm
Najväčší výkon 580 k 620 k
Krútiaci moment 2700 Nm 3000 Nm


zväčšiť obrázok Na veľa rokov sa potom Scania stala jednoznačne najpredávanejším vozidlom vo výkonovej kategórii nad 500 koní. Jej vidlicový osemvalec vtrhol do Talianska doslova ako búrka a stal sa dodnes najpredávanejším na tamojšom trhu. Rešpekt si získal najmä kompaktnosťou stavby, skvelým pomerom hmotnosti a výkonu, stal sa nesmierne populárnym tiež v špecifických aplikáciách, ako sú dumpery, ťažké špeciálne vozidlá, lode a vojenská technika. Od roku 1969 opustilo montážne linky viac ako štvrť milióna týchto skvelých motorov. A v súčasnosti je ich v prevádzke na sto tisíc.

Zdroj: Scania Slovakia, s.r.o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /SCANIA/