Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily nákladné: Človek a stroj podľa spoločnosti Scania
21. jún 2002 @ 07:42:57 CEST, poslal i.pivoluska

SCANIA Nákladný automobil, to nie je len točivý moment, konské sily a valce. Na pocite, ktorý má vodič, keď sa usadí za volant Scanie, sa významnou mierou podieľa celý rad na prvý pohľad nenápadných detailov. Veľa o tom vie Kristofer Hansén, vedúci oddelenia dizajnu, návrhárstva a automobilovej ergonomiky spoločnosti Scania.

Kristofer Hansén pracoval ako profesor na Vysokej škole umeleckopriemyselnej (Konstfack) v Štokholme. Po tom, ako sa stal šéfdizajnérom jednej z najznámejších automobiliek sveta, ocitol sa v centre pozornosti. Švédske médiá sa s chuťou chopili príbehu “profesora umenia, ktorý sa dal na komerciu”.

„Väčšina ľudí si myslí, že sa na Konstfack zaoberáme len čistým umením. Ale katedra priemyslového designu, ktorú som viedol, mala vždy blízky kontakt s priemyslovými odvetviami a zúčastnila sa spoločných projektov s radom výrobcov. Čo sa mňa týka, rozdiel medzi tým čo som robil skôr a tým čo robím teraz mi nepripadá nijako výrazný,“ hovorí Kristofer Hansén.

Desať rokov pôsobil ako nezávislý konzultant v oblasti priemyslového dizajnu a vydobyl si medzinárodné uznanie. Teraz však už nepracuje sám. Vo firme Scania má k dispozícii osem špecializovaných dizajnérov a rovnaký počet poradcov. Na čom práve teraz pracujú nie je možné zistiť, nakoľko všetky budúce projekty podliehajú prísnemu utajeniu.

„Pracujeme na vývoji budúcej generácie vozidiel Scania. Neustále sme zamestnaní vývojom produktov pre budúcnosť, ale projekt, ktorým sa zaoberáme teraz, sa na trhu objaví už v blízkej budúcnosti, čo je veľmi vzrušujúce“, poznamenal Hansén.

Tím pod vedením Kristofera Hanséna úzko spolupracuje s expertami na ergonómiu a výrobcami modelov. V tíme je napríklad špecialista, ktorý sa sústreďuje výhradne na farebné ladenie výrobkov. Kým sa vyrobí napríklad spätné zrkadlo, je potrebné zabezpečiť množstvo prípravných krokov. Jedným z prvých je nutnosť vziať do úvahy ekonomické faktory. „Scania vyrába širokú paletu modelov vozidiel, jej výrobný systém však vylučuje, aby vyrábala špeciálne spätné zrkadlá napríklad len pre jeden model“.

Po tom, ako nový produkt dospeje do výrobnej fázy, musí podstúpiť konečné testovanie. Všetci členovia tímu dizajnérov majú, alebo budú čoskoro vlastniť, vodičské preukazy na nákladné vozidlá. Pravidelne sa vydávajú na dlhodobé testovacie jazdy, pri ktorých zisťujú, či ich nápady obstoja v každodennej prevádzke.

Keď sa Kristofer Hansén snaží popísať svoju prácu, prídu mu na myseľ slová slávneho talianského architekta Renza Piana. „Je to ako keď sa snažíte viesť loď vo vlnobití proti vetru, nikdy nemôžete plávať priamo. Kapitán i šéfdizajnér musia medzi vlnami kľučkovať, zároveň však musia dávať pozor, aby nestratili smer. K dosiahnutiu cieľa je potrebné mať jasnú víziu, ale súčasne je potrebné zachovať si otvorenosť. Myslím, že tieto slová sa na to, čo robím, výborne hodia,“ hovorí Hansén.

„Sila značky a kvalitný produkt s osobitým charakterom ma skutočne fascinujú. Každopádne je to tá najsilnejšia značka. Jednoducho, nákladný automobil rovná sa Scania. Nemôžeme však zaspať na vavrínoch. Musíme ísť ďalej, čo aj vlastne robíme. Našou úlohou je udržať osobitný výraz značky a posilniť celkovú koncepciu. Design je tu preto, aby pomohol upútať pozornosť na vnútornej kvalite vozidiel Scania. To, že je automobil vybavený motorom so silou 580 koní by malo byť vidieť aj navonok.“

Dnešná konkurencia v obore spôsobuje, že všetky značky nákladných vozidiel sú vysoko kvalitné a v zásade ponúkajú aj rovnakú úžitkovú hodnotu. To, čím sa dnes nákladné vozidlá najviac od seba líšia je subjektívny pocit, ktorý má vodič po tom, ako zasadne za volant. „Práve v tom sa Scania najviac odlišuje od vozidiel ostatných značiek, a práve to je cieľom nášho snaženia“, dodáva Hansén.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /SCANIA/