Nemecký odborný magazín Trucker nedávno zorganizoval medzinárodný test automatických prevodoviek. Scania Opticruise sa umiestnil na prvom mieste.
Štyria novinári z Nemecka, Talianska a Španielska absolvovali testovacie jazdy s piatimi nákladnými vozidlami s automatickými prevodovkami na trase dlhej 120 km.
Testovacia trasa zahŕňala diaľnice, vedľajšie komunikácie s množstvom zákrut, kopcovité úseky, kruhové objazdy a križovatky - dokonalé podmienky na hodnotenie automatických prevodoviek, keďže každá etapa si vyžadovala časté radenie. Automatické prevodovky sa hodnotili podľa týchto kritérií: jednoduchosť ovládania, automatické funkcie, prídavné funkcie a výnimočnosť konštrukcie.
Päť testovaných nákladných vozidiel bolo vybraných z produkcie značiek: DAF, Iveco, Mercedes, Scania a Volvo. To znamená, že sa analyzovali štyri rôzne systémy: ZF AS-Tronic (DAF a Iveco), Powershift (Mercedes), Opticruise (Scania) a I-shift (Volvo).
S výnimkou Opticruise to boli všetko cielene navrhnuté automatické prevodovky.
Nižšie uvedená tabuľka obsahuje pozitívne a negatívne komentáre testovacieho tímu týkajúce sa každej z testovaných automatických prevodoviek.
Výrobca |
Klady |
Zápory |
DAF (ZF AS-Tronic) |
Nastavenie celkovo podporuje aktívne radenie, dobrá stratégia zrýchlenia, radenie nadol pre udržanie vhodných otáčok motora pre efektívny brzdiaci výkon. |
Nedostatočné ovládanie spojky na začiatku jazdy hore kopcom a počas manévrovania, radenie nadol v stúpaní oneskorené; oneskorené radenie nahor po horizontoch; pomalé zmeny prevodového stupňa. |
Iveco (ZF AS-Tronic) |
Dobrá integrácia ovládania rýchlosti pri klesaní, prijateľná rýchlosť radenia. |
Ergonomické/ovládacie prvky nie sú optimálne, predčasné radenie nadol v stúpaniach bez ohľadu na výkon motora; nie vždy dobré manévrovanie bez ohľadu na manévrovací modus. |
Mercedes (Powershift) |
Veľmi dobrá stratégia radenia (preskočenie prevodu vždy, keď je to možné), vylepšená rýchlosť radenia, jednoduché radenie pomocou pedálu. |
Niekedy nepríjemná akcia spojky v zaťažení, zbytočný silový režim, veľa dômyselných prídavných funkcií, ktoré by však bolo lepšie integrovať, ako ovládať individuálne, niekedy zbytočné "bezpečnostné zmeny prevodu" pri stúpaní. |
Scania (Opticruise) |
Veľmi dobrá stratégia radenia, dokonalá integrácia radenia rýchlosti pri klesaní, vhodné na aktívne radenie, programovateľný rozjazdový prevod, výborné ovládanie spojky. |
Výkonový režim nepotrebný, rýchlosť radenia je len priemerná. |
Volvo (I-shift) |
Najvyššia rýchlosť radenia v teste, vynikajúce ovládanie spojky, jednoduché radenie s akcelerátorom. |
Zbytočný silový režim, všetky funkcie sú
k dispozícii len vo verzii softvéru „Premium“, obmedzené možnosti manuálneho radenia zmien. Nakoľko chýba retardér, ovládanie rýchlosti a integrácia pri klesaní nie sú optimálne.
|
Výsledky
funkcie/bodovanie |
Počet max. bodov |
DAF |
Iveco |
Mercedes |
Scania |
Volvo |
Ovládanie |
50 |
39 |
37.5 |
41 |
40.05 |
35.75 |
Automatické funkcie |
70 |
51.33 |
54.17 |
58.42 |
60 |
57.92 |
Prídavné funkcie |
70 |
46.25 |
45.5 |
49.91 |
51.08 |
47.41 |
Špeciálne stupne (fázy) |
80 |
52.5 |
58 |
66.5 |
70 |
65 |
Spolu |
270 |
189 |
195 |
216 |
221 |
206 |
Zdroj: Scania Slovakia, s.r.o.