Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
ekológia: BASF zintenzívňuje výskum a vývoj pre trvalú elektromobilitu
26. júl 2011 @ 08:40:10 CEST, poslal j.cvopa

BASF Batérie sú pre elektromobilitu kľúčovou technológiou budúcnosti. Preto spoločnosť BASF v nasledujúcich piatich rokoch investuje niekoľko sto miliónov eur do výskumu, vývoja a výroby materiálov pre batérie.

Nové materiály umožňujú výkonnejšie batérie
Okrem zdokonaľovania materiálov pre katódy sa BASF nedávno zamerala taktiež na vývoj elektrolytov. Kvalitné a na mieru vyrobené elektrolyty sú spolurozhodujúcim činiteľom pre výkonnosť batérií. „Vstupom na trh s elektrolytmi sme rozšírili naše portfólio o inovatívne riešenia pre vysoko výkonné lítium-iónové batérie. Vďaka tomu môžeme v budúcnosti podporovať našich zákazníkov v súťaži na poli elektromobility,“ zdôraznil Dr. Andreas Kreimeyer, člen predstavenstva výkonných riaditeľov a výskumný výkonný riaditeľ BASF SE. Popri vývoji materiálov pre lítium-iónové batérie, ku ktorým patrí taktiež riešenie pre anódy a odlučovače, BASF skúma taktiež batériové koncepty na báze lítium-síra a lítium-vzduch.

„Našimi výskumnými aktivitami významne prispievame k tomu, aby boli elektromobily dostupné, prívetivé k životnému prostrediu a aby boli trvalé. K tomu sú potrebné také komponenty, ktoré umožnia väčší dojazd pri menšej váhe a nižšej cene,“ vysvetľuje Kreimeyer.

Ľahké materiály a inteligentný manažment znížia spotrebu energie
Na kompenzáciu dvesto kilovej váhy súčasnej batérie a zároveň udržanie adekvátneho dojazdu elektromobilu, musí byť hmotnosť vozidla redukovaná použitím ľahších komponentov. To so sebou prináša rad nových požiadaviek na materiály ako napríklad úplne nové vlastnosti týkajúce sa tepelnej stability, elektromagnetického tienenia a ochrany pred ohňom. Aj keď plasty už značne prispievajú k vysokým úsporám na hmotnosti vozidla pri ich využití na podvozku, v interiéri, alebo v priestore motora, napriek tomu sú nevyhnutné i multifunkčné ľahké materiály. Spoločnosť BASF preto pracuje napríklad s rýchlo tvrdnúcimi epoxidovými, polyuretánovými a polyamidovými živicami pre vystuženie kompozitných vlákien, ktoré sa využívajú na výrobu ľahkých karosérií. Tieto materiály môže viest v oblasti štrukturálnych stavebných súčastí a šasi vozidla k ďalším úsporám od 100 do 150 kilogramov.

BASF prináša riešenie taktiež pre kvalitnejšie riadenie teploty v elektromobile. „Keď v lete rastú teploty, klimatizácia v aute spotrebuje energiu, ktorá potom logicky chýba pre väčší dojazd vozidla,“ vysvetľuje Kreimeyer. Pigmenty, ktoré odrážajú infračervené lúče slnečného svetla tvoriace teplo, sa starajú v interiéri a v laku vozidla o to, že teplota vo vnútri vozidla príliš nestúpne. A zatiaľ kým v zime spaľovací motor dodáva odpadové teplo, elektromobil spotrebuje elektrickú energiu k vyhriatiu interiéru. Aby sa udržala nižšia spotreba energie, je nevyhnutné izolovať elektromobily kvalitnejšou penou proti chladu. I toto v konečnom dôsledku zvyšuje jeho dojazd.

Trvalá elektromobilita – viac než obyčajný elektromobil
Inovácie z chemického výskumu a správny mix zdrojov energie budú rozhodujúcimi činiteľmi pre elektromobilitu, ktorá zaznamená prielom a stane sa tiež trvalou súčasťou automobilizmu. „Pozeráme sa na túto tému ucelene. Elektromobilita prispeje k ochrane životného prostredia len vtedy, keď elektrická energia na dobíjanie batérií bude vyrábaná efektívne a s ohľadom na CO2. Preto hľadáme také riešenia, ktoré umožnia vyrábať elektrinu z obnoviteľných zdrojov – zo sily vetra a slnka. Navyše vyvíjame nové skladovacie technológie, aby tieto formy energie, najmä v našej zemepisnej šírke, mohli byť k dispozícii v každej hodine po celý rok,“ podotýka Kreimeyer.

Zdroj: BASF Slovensko, spol. s r. o.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /BASF/