Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
ekológia: Výber správnych kolies a pneumatík znižuje emisie CO2
20. február 2012 @ 19:31:25 CET, poslal p.mauer

VOLVO TRUCKS Podľa Medzinárodnej agentúry pre energiu vzrástli v roku 2010 emisi vznikajúce spaľovaním fosílnych palív o viac ako 5 %. V súčasnej dobe venujú výrobcovia motorových vozidiel obrovské objemy prostriedkov na vývoj zameraný na zníženie emisií CO2, byť aj len o niekoľko percent lepší.

Pritom však podľa štúdie vykonanej spoločnosťami Volvo Trucks a Michelin môžu mať i minimálne úpravy vozidiel prekvapivo veľký efekt na zníženie spotreby paliva a emisií CO2. Po novembrovom prehlásení, že nová medzinárodná zmluva o zmene klímy bude odložená najmenej do roku 2020, je zrejmé, že opatrenia jednotlivých spoločností smerujúce k znižovaniu nimi spôsobených uhlíkových emisií budú ešte dôležitejšie. Nedávne výsledky spoločného výskumu výrobcu nákladných vozidiel Volvo a výrobcu pneumatík Michelin dokazujú, že rýchle a jednoduché opatrenie môže mať významný vplyv na emisie bez toho, aby bolo nutné vynaložiť vysoké náklady. Konkrétnym opatrením je kontrola a správne nastavenie parametrov všetkých kolies vozidla.

Štúdie preukázali, že správne pneumatiky, ich správne nahustenie a správna geometria kolies môžu znížiť spotrebu paliva - a tým aj emisie CO2 - až o 15 %. A pokiaľ vám nestačí podnet z hľadiska životného prostredia, v oblasti úspory finančných prostriedkov to môže znamenať až 8 000 EUR na jedno vozidlo za rok.

„Vieme, že ako geometria kolies, tak aj druh pneumatík a tlak v nich majú významný vplyv na spotrebu paliva," hovorí Arne-Helge Andreassen, manažér pre pneumatiky a zavesenie kolies popredajného útvaru spoločnosti Volvo Trucks. „V dopravnom priemysle neexistuje dostatočné povedomie o dôležitosti kontroly pneumatík a geometrie kolies, a to ako u nákladných vozidiel, tak u návesov. U našich dílerov môžeme prepravným spoločnostiam pomôcť celú túto súpravu skontrolovať a opraviť všetky nedostatky. Pokiaľ tak urobí každý prevádzkovaľ nákladného vozidla, významne sa tým zníži podiel emisií oxidu uhličitého."

Spoločnosti Volvo Trucks a Michelin sa rozhodli získať štatistické údaje o tom, akou mierou geometria kolies, tlak v pneumatikách a valivý odpor ovplyvňujú spotrebu paliva, a teda i emisií CO2. Počas dvojtýždňového testu (na vzdialenosti 1 000 km) bola súprava vybavená optimálnymi pneumatikami so správnym tlakom a správnou geometriou kolies porovnávaná s vozidlom, ktoré malo nesprávne nastavenú geometriu kolies a nezodpovedajúce parametre pneumatík.

Testy boli vykonávané na dráhe a v dielni pod pozorným sledovaním zo strany SP (Švédskeho technického výskumného ústavu). Nákladné vozidlá boli vybavené nielen meračmi spotreby paliva, ale aj špeciálnymi prístrojmi, ktoré monitorovali skutočnú rýchlosť, opotrebenie pneumatík, tlak v pneumatikách a valivý odpor. Technici, ktorí sa podielali na testovaní, výsledky skúšok upravovali s ohľadom na také faktory, akými sú vietor, dážď a teplota.

„Všetky podmienky počas testov boli reálne, nepripúšťali sa žiadne nadsadenia," hovorí Arne-Helge Andreassen. „Skutočné podmienky sú dostatočne nepriaznivé. Spotreba paliva sa dramaticky zvyšuje, ak nie sú kolesá úplne rovnobežné. A to platí u všetkých vozidiel - nielen u vozidiel pre stavebníctvo a diaľkovú prepravu."

Analýza výsledkov testov preukázala, že podľa toho, ako sú kolesá zavesené a osadené pneumatikami, môže vznikať rozdiel v spotrebe paliva až do hodnoty 14,5 percent. Voľba pneumatík môže znížiť spotrebu až o 11 percent, správny tlak v pneumatikách prináša zníženie spotreby o 1 percento, zatiaľ čo správna geometria kolies môže spotrebu paliva znížiť o 2,5 percenta.

Jacques de Giancomoni, technický manažér spoločnosti Michelin, vysvetľuje, že tretina spotreby paliva vzniká pôsobením valivého odporu pneumatík. „Použitie správnych pneumatík má prvoradý význam," hovorí. „A kontrola tlaku v pneumatikách, ktorý má značný vplyv na spotrebu paliva, je tiež dôležitá."

Arne-Helge Andreassen tvrdí, že ako výrobca ťažkých nákladných vozidiel má spoločnosť Volvo značnú zodpovednosť za pôsobenie svojich výrobkov a túto zodpovenosť berie vážne. „Musíme urobiť všetko, čoho sme schopní, pre zníženie emisií oxidu uhličitého," hovorí. „Nestačí len vyrábať palivovo úsporné motory. Technici spoločnosti Volvo Trucks neutále a rôznymi spôsobmi pracujú na tom, aby znížili spotrebu paliva nákladných vozidiel počas celého ich životného cyklu."

Samozrejme, že správne nahustenie pneumatík a zodpovedajúce nastavenie geometrie kolies nezastaví prebiehajúce klimatické zmeny. Pretože komerčná preprava má na svedomí 30 až 40 % celkových emisií oxidu uhličitého v cestnej doprave, ide o ďalší malý, ale významný krok k dosiahnutiu budúcnosti s nižším podielom uhlíka.

Test bol vykonaný na testovacom okruhu spoločnosti Volvo vo švédskom Hällered. Boli použité dve nákladné vozidlá Volvo FH 4x2, z ktorých každé bolo vybavené 13-litrovým motorom Euro 5 s výkonom 500 k. Každé vozidlo ťahalo plne naložený príves a celková hmotnosť bola 40 ton. Jedna súprava bola používaná s nesprávne nastavenou geometriou kolies a s rôznymi tlakmi v pneumatikách. Nezávislý zástupca SP (Švédskeho technického výskumného ústavu) bol na mieste prítomný, aby zaistil, že testy presne zodpovedajú skutočným podmienkam.

Video a ďalšie príklady, ako môžu prepravné spoločnosti relatívne jednoduchými opatreniami znižovať spotrebu paliva nájdete na http://everydropcounts.volvotrucks.com.
_______________________________________________________________________

Zdroj: VOLVO TRUCK SLOVAK, Andrea Ondrejikova, e-mail: [email protected]
TS:20.02.2012


Súvisiace správy

Najčítanejšie /VOLVO TRUCKS/