Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily nákladné: Budúcnosť kapoty...
04. november 2002 @ 10:21:28 CET, poslal i.pivoluska

SCANIA Scania STAX – vývojová štúdia nákladného vozidla s motorovou kapotou

Model nákladného vozidla budúcnosti s motorovou kapotou bol verejnosti predstavený na veľtrhu IAA v Hannoveri v septembri tohto roka. Jeho cieľom bolo posúdiť záujem dopravcov o moderný design zameraný na imidž a taktiež zistiť, aká je odozva na funkčné výhody, ktoré kabína umiestnená za motorom prináša. Budú dopravné spoločnosti v budúcnosti ochotné obetovať časť objemu nákladov pre zaistenie atraktívneho vzhľadu vozidla a prvotriedneho komfortu pre vodiča?

„Dizajnérsky tím odviedol obrovský kus práce a ja som s výsledkami veľmi spokojný,” hovorí Kristofer Hansén, šéfdizajnér firmy Scania. „Som veľmi zvedavý, aké budú reakcie potenciálnych zákazníkov, pretože sa stanú základom radu veľmi dôležitých vývojových rozhodnutí. Tento spôsob overovania koncepcií a nápadov je pre nás celkom nový a bude dôležitým prvkom našej práce pri vývoji ďalších generácií nákladných vozidiel Scania,” dodáva K. Hansén.

Motorová kapota alebo trambusová kabína?
Nákladné vozidlá Scania s motorovou kapotou (T-truck) sa vyrábajú v Európe a v Latinskej Amerike. Aj napriek pomerne obmedzenému objemu predaja v Európe sú pre firmu a jej zákazníkov dôležitou súčasťou firemnej identity. V Európe už niekoľko desiatok rokov dominujú vozidlá s trambusovou kabínou, a to hlavne z dôvodu obmedzenia dĺžky súpravy. Verejnosť však stále vníma ako “ozajstný náklaďák“ práve ťahač s motorovou kapotou.

Nákladné vozidlo s motorovou kapotou je dnes na diaľniciach vzácnosťou, a preto je symbolom sily a prestíže. Ukazuje napríklad, že vodič vezie tak ťažký náklad, že nepotrebuje plnú nákladnú dĺžku. Dáva taktiež na vedomie, že dopravca má dostatok prostriedkov, skúseností, či záujem ponúknuť svojim vodičom plochú podlahu a jazdný komfort, ktorý prináša umiestnenie pozície vodiča za prednou nápravou.

Dedičstvo
Ako ale preniesť storočnú tradíciu nákladných vozidiel Scania s kapotou motora do tretieho tisícročia? Pokiaľ má T-truck zostať súčasťou výrobného radu, nemala by sa podceňovať jeho úloha nositeľa imidžu.

Časť tímu firemných dizajnérov dostala za úlohu vytvoriť koncepčnú štúdiu nákladného vozidla budúcnosti, ktorého základom by bol súčasný T-truck. Manažér projektu Ola Pihlgren a jeho tím začali skúmaním vizuálnych kľúčových znakov. Zhromažďovali abstraktný aj konkrétny materiál a zaoberali sa otázkou, ako by mohol vyzerať T-truck budúcnosti oslobodený od súčasných zákonných obmedzení avšak so starostlivo zachovaným imidžom Scania.

„Rovnako ako ostatné obory je priemyslový dizajn závislý na procese výskumu a vývoja, ktorý je motorom inovácií a zdrojom nových nápadov. Vždy je tu však riziko stagnácie, pokiaľ si občas nedovolíte začať znovu od začiatku, s čistým listom papiera,” hovorí K. Hansén.

„Presne to sme sa rozhodli urobiť v lete minulého roka s malým tímom mladých dizajnérov a študentov. Jeho členom sme dali voľnú ruku a niekoľko mesiacov času na dokončenie projektu. Zo začiatku sme sa nekoncentrovali na špecifické vozidlá alebo rysy, ale snažili sme sa vystihnúť výrazy a pocity vyplývajúce z tvarov,“ dodáva K. Hansén.

Ďalším ranným zdrojom inšpirácie bola americká a európska tradícia úprav vozidiel, ktorá je výrazom túžby vlastníkov posilniť jedinečný imidž svojich vozidiel a odlíšiť ich od bežných sériových produktov.

Kľúčové znaky dizajnu
„Rozhodli sme sa použiť záporný sklon mriežky a predného stĺpika, ktorý je vidieť na mnohých ľahkých nákladných vozidlách zo šesťdesiatych rokov. Nákladný automobil nie je samozrejme vysokorýchlostná lokomotíva určená pre rýchlosti nad 200 km/h, a preto sme sa v tomto prípade rozhodli nepodriadiť sa požiadavkám optimálnej aerodynamiky. V skutočnosti bol sklon prednej časti vozidla prvkom, nad ktorým sme ako dizajnéri strávili najviac času,” hovorí Ola Pihlgren.

Rovnako dôležité ako identifikácia nových podnetov bolo zachovanie historickej identity nákladných vozidiel Scania. Stručne povedané, išlo o to nájsť „ducha značky“ a nájsť pre neho moderný výraz. „Pozerali sme sa na vozidlá s motorovou kapotou ako na dôležitú súčasť histórie firmy Scania. Zaujímalo nás, ktoré prvky dizajnu pretrvali, ktoré sú dôležité, a ktoré naopak neobstáli,” hovorí O. Pihlgren.

Výsledkom práce tímu je Scania STAX (Scania Truck – Advanced Xterior). Ako model 1:4 bol predstavený na spomínanom veľtrhu IAA v Hannoveri v septembri tohoto roka. Z trojrozmerného modelu si väčšina ľudí urobí predstavu o tomto vozidle omnoho ľahšie ako z nákresov, animácií a ilustrácií.

Vozidlo je kratšie, ale zároveň má účelnejšiu kapotu ako je zvykom u tohoto typu vozidiel. Kabína, kapota a podvozok spolu tvoria jednotný celok. Línie kapoty jednoducho prechádzajú do kriviek kabíny a kapota preto vyzerá dlhšia ako je v skutočnosti.


Súvisiace správy

Najčítanejšie /SCANIA/