Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
automobily osobné: SAHR - aktívna opierka hlavy
05. november 2002 @ 10:07:18 CET, poslal o.mauer

SAAB Štúdia IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) - hodnotí systém SAHR "Saab Active Head Restraint" (aktívna opierka hlavy), ktorý bol vyvinutý automobilkou SAAB, aby znížil riziko hyperextenzie krku a tým obmedzil pohyb hlavy cestujúceho v prípade kolízie zozadu.

Nový výskum od IIHS zistil, že tento systém znižuje počet zranení krku-chrbtice až o 43%. Štúdia hodnotí efektivitu systému SAHR pred a po jeho zavedení porovnávaním počtu nehôd, ktorých následkom boli zranenia chrbtice z dôvodu havárie zozadu.
Pri výskume spolupracovali i poisťovne Nationwide, Progressive a State Farm, ktoré poskytli dáta pre účely štúdie. Systém SAHR bol predstavený v roku 1997 ako prvý aktívny ochranný systém krku-chrbtice a je štandardnou výbavou každého modelu Saab.

"Štúdia IIHS potvrdzuje náš vlastný výskum, podľa ktorého systém SAHR efektívne redukuje tzv. bičový efekt pri náraze vozidla zozadu." povedal Stefan Olsen, vývojový inžinier Oddelenia kolízií a bezpečnosti Saabu. 43%-né zníženie škodových udalostí je významné, pretože systém SAHR je porovnávaný s predchádzajúcim systémom ochrany, ktorý bol považovaný švédskou poisťovňou Folksam za najlepší v triede. Podľa štúdie IIHS, zníženie škodových udalostí systémom SAHR bolo väčšie u žien o 55% ako u mužov o 31%.
SAHR poskytuje takisto viacnásobnú nastaviteľnosť, ktorá umožňuje systému nastavenie ideálnej pozície pre cestujúcich na predných sedadlách.
V štúdii zverejnenej časopisom Journal of Trauma minulý rok, poskytuje systém SAHR až 75% zníženie rizika poškodenia chrbtice-krku pri kolíziách zozadu "bičovým efektom". Štatistiky havárií (v reálnom živote) ukazujú, že poškodenie chrbtice-krku je jedným z najčastejšie sa vyskytujúcich následkov havárií zozadu, aj pri relatívne malých rýchlostiach.
Spúšťacím faktorom pri týchto haváriách je prudký pohyb hlavy v súvislosti s telom počas nárazu zozadu "bičový efekt", zanechávajúci u postihnutých dlhodobú liečbu. Systém SAHR je navrhnutý tak, že v prípade kolízie zozadu limituje pohyb hlavy pasažiera počas nárazu, čím napomáha redukovať nebezpečenstvo "bičového efektu". Systém je založený na úplnom mechanickom princípe. Horné uchytenie je spojené s tlačnou doskou v sedadle (operadle). Pri kolízii zozadu pôsobí na telo pasažiera silový impulz od nárazu, ktorý posunie dosku smerom od sedadla. Potom sa mechanizmus na ochranu vysunie a zachytí hlavu pasažiera ešte pred začiatkom "bičového efektu". Precízna aktivácia systému je determinovaná silou, ktorou pôsobí chrbát pasažiera na operadlo, veľkosťou kolíznej sily a hmotnosťou pasažiera. Výhodou mechanického systému SAHR je, že po haváriách často nepotrebuje ani opravu resp. opätovné nastavenie pôvodných parametrov. Potom, čo hlavová opierka obmedzí pohyb hlavy, vráti sa do svojej pôvodnej polohy a je okamžite pripravená na ďalšiu prevádzku.
Novinkou je už druhá generácia systému SAHR. Tento systém je montovaný v súčasnosti do vozidla Saab 9-3 Sport Sedan, tento systém má ešte rýchlejšiu aktiváciu (aj pri nižších rýchlostiach).

Viac info o štúdii IIHS nájdeš na www.highwaysafety.org


Súvisiace správy

Najčítanejšie /SAAB/