Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
bezpečnosť: Na ceste so systémami núdzového brzdenia
30. október 2013 @ 12:38:57 CET, poslal p.mauer

Euro NCAP Spoločnosť Euro NCAP 29. októbra v Bruseli zverejnila prvé výsledky testovania systémov na predchádzanie nehodám nárazom do vozidla zozadu. Hodnotenie bolo vykonané podľa protokolu pre rok 2014. Na skúšobnej dráhe bolo testovaných 8 vozidiel.

Reálne údaje naznačujú, že systémy autonómneho núdzového brzdenia (AEB) môžu znížiť počet nehôd zavinených nedobrzdením s následným nárazom do zadnej časti vpredu idúceho vozidla o viac ako jednu štvrtinu a viesť tak k výraznému zníženiu úrazov. Od januára 2014 Euro NCAP vo svojom programe plánuje zvýhodniť výrobcov vozidiel, ktorí pripravia svoje modely s účinným kolíznym varovaním, alebo technológiou pre automatické zabrzdenie.

V súčasnosti dostupné varovné technológie sa rozdeľujú podľa havárií na dva typy:
- "AEB City" - nehody spôsobené prevažne v meste pri nižšej rýchlosti nedobrzdením s následným poranením krčnej chrbtice,
- "Inter-Urban AEB" - nehody spôsobené nepozornosťou vodiča pri vyšších rýchlostiach mimo mesta s vážnym alebo smrteľným zranením.

Euro NCAP oba typy systémov hodnotí v rozsahu 0 až 3 bodov, čo znamená účinnosť dobrá, účinnosť adekvátna a účinnosť marginálna.

Tendencia jazdiť na kratšie vzdialenosti v pomalej mestskej premávke minimalizuje schopnosť vodiča zabrániť kolízii na poslednú chvíľu. Preto sa Euro NCAP zameralo na ochranné systémi automatického brzdenia pri rýchlosti do 50 km/hod.

V "AEB City" testoch, ako ich Euro NCAP nazvala, testovala systémy šistich vozidiel:

  • Mercedes Benz E Class so systémom PRE-SAFE Brake dosiahol účinnosť dobrú
  • Volvo V40 so systémom City Safety & Collision Warning (upozornenie na nebezpečenstvo kolízie s funkciou automatického brzdenia) - účinnosť dobrá
  • Mitsubishi Outlander so systémom Forward Collision Mitigation - účinnosť dobrá
  • Volvo XC60 so systémom City Safety - účinnosť adekvátna
  • Fiat 500L so systémom City Brake Control - účinnosť adekvátna
  • Ford Focus so systémom Active City Stop - účinnosť adekvátna
  • V tomto teste najlepší výsledok 3 body získal systém PRE-SAFE Brake. Systém City Safety & Collision Warning (upozornenie na nebezpečenstvo kolízie s funkciou automatického brzdenia) dosiahol hodnotenie 2,9 bodu a systém Forward Collision Mitigation (zmiernenie následkov kolízie) získal 2,1 bodu, zatiaľ čo systém City Safety získal len 1,9 bodu a systémy City Brake Control (1,8 bodu) a Active City Stop (1,7 bodu) boli hodnotené ako adekvátne.

    Pri vyšších rýchlostiach má vodič obyčajne dostatok času na to, aby včas zareagoval na odvrátenie nebezpečenstva. Preto sa do vozidiel montujú systémy poskytujúce varovanie pred čelnou kolíziou so zvýšeným brzdným účinkom, ktorý môže byť doplnený automatickou brzdou pre prípady, kedy vodič na varovné upozornenie nereaguje. Euro NCAP hodnotil aj účinnosť systémov varovania u piatich vozidiel v situácii, keď pri rýchlosti 80 km/hod. testovací vodič úmyselne nereagoval na varovanie systému.

    V "Inter-Urban AEB" boli testované štyri vozidlá, ktoré dosiahli tieto výsledky:

  • Mercedes Benz E-Class so systémom PRE-SAFE Brake - účinnosť dobrá
  • Volvo V40 so systémom City Safety & Collision Warning (upozornenie na nebezpečenstvo kolízie s funkciou automatického brzdenia) - účinnosť dobrá
  • Volkswagen Golf VII so systémom Front Assist - účinnosť dobrá Mitsubishi Outlander so systémom Forward Collision Mitigation - účinnosť adekvátna
  • Honda Civic so systémom Collision Mitigation Brake System (zmierňovanie následkov kolízie pomocou brzdového systému) - účinnosť adekvátna

  • Výsledky v tomto teste poukázali na väčšie rozdiely medzi jednotlivými systémami. Tri z nich dosiahli dobré bodové ohodnotenie: PRE-SAFE Brake (2,7 bodu) od Mercedes Benz, City Safety & Collision Warning (2,6 bodu) od Volvo a Front Assist (2,2 bodu) od VW. Systém Forward Collision Mitigation od Mitsubishi bol hodnotený ako primeraný (1,9 bodu) a Collision Mitigation Brake System od Honda ako marginálny (0,44 bodu).

    Viac informácií o testovaných systémoch AEB možno nájsť na stránke Euro NCAP. Pozrite si najnovšie video ako Euro NCAP testuje autonómne systémy núdzového brzdenia.

    Popri AEB testoch, Euro NCAP zopakoval prieskum z roku 2012, aby zistil ako sa v Európe AEB vyvíja. Výrobcovia, ktorí mali k dispozícii systémy v minulom roku, pokračujú tak aj v roku 2013 a miera vybavenia ich modelov poukazuje na mierny nárast za posledný rok. Bohužiaľ, väčšina automobiliek stále neposkytuje systémy na predchádzanie nehodám na niektoré zo svojich modelov.

    Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP povedal: "Z obmedzeného počtu dostupných systémov a vykonaných testov, môžeme reálne vidieť ich prednosti. Skladáme pochvalu výrobcom systémov za úspešný štart, ktorých systém zaznamenal dobré, ale aj neadekvátne alebo marginálne hodnotenie, pretože takúto technológiu ponúka vo svojich vozidlách a dúfam, že naše výsledky im pomôžu tieto systémy ďalej rozvíjať".

    Rozhodnutie Euro NCAP o zaradení AEB ratingu odráža rastúce povedomie o potenciáli týchto aktívnych bezpečnostných systémov a automobilky nepriamo vyzva na zvýšovanie dostupnosti systémov AEB vo všetkých nových modeloch. Zavedením AEB spolu s Lane Departure Warning and Lane Keep Assist technology bude Euro NCAP v roku 2014 nazývať ako "rok aktívnej bezpečnosti".

    AEB technológia je podporný systém, ktorý nenahrádza vodiča. V náročných situáciách, nemusí zabrániť kolízii úplne, ale výslednú rýchlosť nárazu môže významne znížiť. Podľa Euro NCAP je dobrou ochranou cestujúcich, ktorá môže zabrániť alebo zmierniť vážne následky nehody.
    _______________________________________________________________________

    Staršie články:
    Čínsky Qoros dostal maximálne hodnotenie bezpečnosti
    Toyota Corolla získala päť hviezdičiek v testoch Euro NCAP
    Nový Lexus IS získal v testoch Euro NCAP päť hviezdičiek
    Honda CR-V získala v testoch Euro NCAP päť hviezdičiek
    Trax získal päť hviezdičiek v hodnotení bezpečnosti Euro NCAP
    Päťhviezdičkové hodnotenie od Euro NCAP pre Auris a RAV4
    Päť hviezd od Euro NCAP pre novú Škodu Octaviu
    Toyota Aygo a jej dvojičky sklamali v bezpečnostných testoch
    Crash testy úžitkových a rodinných vozidiel
    Euro NCAP zverejnila výsledky bariérových skúšok 15 vozidiel
    Euro NCAP bude hodnotiť aj systémy AEB
    Jeep Compass sklamal, Honda Civic dojíma
    Najbezpečnejšie autá roka 2011 vo svojej triede
    Čínski výrobcovia investujú do bezpečnosti
    Euro NCAP - prvé ocenenie 5 hviezdičiek pre pick-up
    Viac 5 hviezd, ale blížiace sa prísnejšie požiadavky
    Euro NCAP uverejňuje hodnotenie prvého čínskeho automobilu
    Pozor na motocyklistov, následky dopravnej nehody varujú
    _______________________________________________________________________

    Zdroj: Euro NCAP


    Súvisiace správy

    Najčítanejšie /Euro NCAP/