Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
ekológia: Vodík ako palivo budúcnosti?
01. jún 2017 @ 10:00:35 CEST, poslal p.mauer

SCANIA Existuje množstvo dôvodov, prečo by vodíkové palivové články mohli byť jedným z riešení udržateľnej dopravy. Elektrifikácia, automatizácia, hybridy a rôzne alternatívne palivá priťahujú veľkú pozornosť. Mohlo by sa zdať, že v tieni všetkých týchto možností zostala technológia vodíkových palivových článkov.

Ale Scania, vo svojej snahe o posun smerom k udržateľnej doprave, pracuje na vývoji aj v tejto oblasti. V spolupráci s nórskym veľkoobchodom Asko testuje nákladné vozidlá na vodíkový pohon.
Vozidlo je vybavené elektromotorom, ktorý je poháňaný vďaka palivovým článkom, v ktorých dochádza k premene vodíka na elektrickú energiu. Nákladné vozidlá alebo autobusy s palivovými článkami majú ešte navyše akumulátory - budú tak hybridné. Batéria dokáže prispieť energiou v prípade potreby vyššieho výkonu a naopak uchová energiu získanú napríklad rekuperáciou pri brzdení.

Hedvig Paradis. Dan Boman 2016

Hedvig Paradis je projektová manažérka zodpovedná za spoluprácu Scanie so spoločnosťou Asko. Na Lundskej univerzite sa venovala oboru palivových článkov a získala tu titul PhD. Už niekoľko rokov intenzívne pracuje v tejto rýchlo sa rozvíjajúcej oblasti a je nadšená z potenciálu, ktorý v sebe palivové články na vodík skrývajú. „Zákazníci na rôznych miestach sveta majú rozdielne potreby, ale palivové články na vodík môžu byť jedným z riešení. Vidíme to napríklad v Japonsku, Južnej Kórei alebo Kalifornii, kde sa vodík začína presadzovať a budujú sa tiež čerpacie stanice,“ hovorí Paradis.

Nulové emisie

Hlavnou výhodou používania vodíkovej technológie sú nulové emisie. Nákladné vozidlo alebo autobus produkuje iba vodu. Navyše vodík, potrebný k prevádzke, je vytváraný z obnoviteľných zdrojov. Ďalšou výhodou vozidiel s vodíkovými palivovými článkami a dôvodom rastúceho záujmu je, že majú vlastnosti porovnateľné s konvenčnými vozidlami. Napriek tomu, ako pri každej novej technológií, je aj tu veľa výziev.
„Technológia ešte nie je úplne vyvinutá,“ vysvetľuje Paradis. „Potrebujeme v krátkej dobe urobiť veľký krok. Vyriešiť degradáciu a životnosť palivových článkov.“

Riešenie udržateľnej dopravy

Je tu tiež otázka, ako a kde vyrábať vodíkové palivo. „Vodíkové čerpacie stanice ešte nie sú rozšírené, aj keď ich počet rastie. Niektoré spoločnosti, ako napríklad Asko, budujú svoju vlastnú sieť a majú tak kontrolu nad svojim vlastným ekosystémom. Je tu ale potreba udržateľných riešení, ktoré majú minimálny dopad na životné prostredie.“
Potrebný je tiež priestor vo vozidle. Riešenie, ktoré je k dispozícií dnes, zaberá veľa miesta, ktoré by inak mohlo byť použité na prepravu tovaru v nákladných vozidlách alebo ľudí v autobusoch.
Paradis ale verí, že všetky prekážky sa dajú prekonať a vodík bude jednou ciest udržateľnej dopravy. „Verím, že palivové články čaká svetlá budúcnosť,“ hovorí. „Vodík bude v budúcnosti jednou z možností. Aj v osobnej doprave sa začína s jeho využitím. Testujú ho rôzne spoločnosti na pilotných flotilách.“ „Som si istá, že tu budú rôzne riešenia pre rôzne regióny a jedno riešenie nemusí nutne vyhovovať všetkým, ale technológia vodíkových palivových článkov určite bude hrať významnú úlohu.“

Ako to funguje

Palivové články vytvárajú elektrickú energiu vďaka elektro-chemickému procesu, pri ktorom sa využíva vodík a kyslík. Elektrina vytvorená palivovými článkami poháňa elektromotor. Prebytočná energia sa uchováva v akumulátoroch. Jedinou odpadovou látkou je voda.
_______________________________________________________________________

Scania je popredným svetovým poskytovateľom riešení v oblasti dopravy. Spoločne s našimi partnermi a zákazníkmi sa uberáme smerom k udržateľnému systému prepravy. V roku 2016 sme našim zákazníkom dodali 73 100 nákladných automobilov, 8 300 autobusov a tiež 7 800 priemyselných a lodných motorov. Čisté tržby dosiahli takmer 104 miliárd SEK, z ktorých bolo približne 20 percent spojených s poskytovaním služieb. Spoločnosť Scania bola založená v roku 1891. Aktuálne pôsobí vo viac ako 100 krajinách a zamestnáva približne 46 000 ľudí. Výskum a vývoj prebieha vo Švédsku a na pobočkách v Brazílií a Indií. Výrobné závody sa nachádzajú v Európe, Latinskej Amerike a v Ázii, s montážnymi závodmi v Afrike, Ázii a Eurázii. Scania je súčasťou Volkswagen Truck & Bus GmBH.

Zdroj: Viktor Tamayo, PR and Communication Coordinator CZ & SK, Scania Czech Republic s. r. o., Sobínská 186, 25219 Chrášťany, Česká republika
TS: 30.05.2017


Súvisiace správy

Najčítanejšie /SCANIA/