Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
bezpečnosť: Euro NCAP prvýkrát testuje automatizovanú technológiu jazdy
21. október 2018 @ 14:45:36 CEST, poslal p.mauer

Euro NCAP Viac ako 70% vodičov automobilov sa domnieva, že podľa nového prieskumu #TestingAutomation, ktorý si objednali Euro NCAP, Global NCAP a Thatcham Research, je už možné si kúpiť auto, ktoré sa nemusí riadiť.

Výsledky prieskumu Euro NCAP s prvým hodnotením automatizovanej technológie jazdy automobilu sú v ostrom kontraste so súčasnými schopnosťami takýchto systémov a poukazujú na značne zmätočné informácie medzi motoristami, pokiaľ ide o skutočnú automatizovanú alebo autonómnu jazdu.

Ako súčasť svojho záväzku nezávisle posúdiť výhody nových technológií bezpečnosti vozidiel, spoločnosť Euro NCAP testovala komparatívny výkon takzvaných systémov Highway Assist v desiatich automobiloch: Audi A6, BMW 5 Series, DS 7 Crossback, Ford Focus, Hyundai NEXO, trieda C značky Mercedes, model Nissan LEAF, model Tesla S, Toyota Corolla a Volvo V60. Systémy diaľkového asistenta kombinujú systémy Adaptive Cruise Control, Center Lane a Speed ​​Assist, ktoré podporujú vodiča pri jazde na diaľniciach.

Kľúčové závery Euro NCAP z týchto testov zahŕňajú:

• Žiadne vozidlo na trhu dnes neposkytuje úplnú automatizáciu alebo autonómiu.
• Autá na trhu dnes môžu poskytnúť pomoc vodičom, ale to by sa nemalo zamieňať s automatizovaným riadením. Vodič zostáva plne zodpovedný za bezpečnú jazdu.
• Správnym používaním, táto technológia môže vodičovi pomôcť udržiavať bezpečnú vzdialenosť, rýchlosť a zostať v pruhu.
• Tieto systémy by sa nemali používať v situáciách, v ktorých nie sú určené, a nemali by sa na ne spoliehať, ako na alternatívu k bezpečnej a riadenej jazde.
• Rôzni výrobcovia implementovali rôzne prístupy k uplatňovaniu techník pomoci vodičom z hľadiska úrovne pomoci poskytovanej vodičovi.
• Testy Euro NCAP vyhodnocujú a zdôrazňujú tieto rozdiely a rôzny stupeň podpory vodiča, ktorý poskytuje každý výrobca.

Michiel van Ratingen, generálny tajomník Euro NCAP povedal:
"Posolstvo Euro NCAP z týchto testov je jasné - autá, dokonca aj vozidlá s vyspelými asistenčnými systémami pre vodičov, potrebujú stále pozorného vodiča za volantom. Je nevyhnutné, aby najmodernejšie pasívne a aktívne bezpečnostné systémy zostali k dispozícii na pozadí, ako dôležitá bezpečnostná záloha."

Testy

S cieľom poskytnúť spotrebiteľom realistický pohľad na schopnosti súčasných systémov asistenčných mechanizmov na trhu, spoločnosť Euro NCAP vyvinula sériu testov na posúdenie ich výkonnosti v kritických prevádzkových scenároch simulovaných na skúšobnej dráhe.

Adaptívny tempomat (ACC) je systém, ktorý automaticky prispôsobuje cestovnú rýchlosť vozidla v reakcii na pomalšie pohybujúce sa vozidlo vpredu, pričom si udržiava bezpečnú vzdialenosť. Systém ACC pracuje nezávisle od ostatných asistenčných systémov vodiča, ktoré naďalej fungujú na pozadí, napríklad AEB, ktoré upozorňuje na vybočenie z jazdného pruhu.

Prvok ACC od spoločnosti Highway Assist je testovaný v rozšírenej verzii testu AEB Euro NCAP pri rýchlosti, ktorá sa zhoduje s rýchlosťou typickou pre európske diaľnice. Tieto systémy sú navrhnuté tak, aby prispôsobovali rýchlosť pri približovaní sa k pomalšie sa pohybujúcemu vozidlu alebo brzdeniu a vo všeobecnosti sa pri takýchto skúškach veľmi dobre hodia. Avšak nie všetky systémy pracujú rovnako dobre pri skúškach, keď sa vozidlo blíži k zastavenému vozidlu.

Náročné boli testy vytvoriť scenáre pre testy s "účinným" a "neúčinným" asistentom vodiča. Vozidlo zo susedného jazdného pruhu prejde do jazdného pruhu tesne pred skúšané vozidlo. Takéto situácie vznikajú v každodennej premávke. Asistent zvyčajne takýto manéver predvídavo zachytí a vyšle vodičovi výstražný signál, aby znížil rýchlosť. Pri situácii, keď vpredu idúce vozidlo pre prekážku náhle vybočilo do voľného pruhu, asistent vozidla idúceho za ním v priamom smere pre krátky čas už nestihlo vyslať výstražný signál a vodič nestačil reagovať na danú situáciu a do prekážky zo zadu narazil (pozri video).

Druhá sada testov bola vyvinutá na vyhodnotenie funkcie Lane Centering, ktorá nepretržite podporuje vodiča, aby udržal vozidlo v strede pruhu. Množstvo podpory riadenia, ktoré poskytuje každý systém, sa určí pri vyhýbavom S-manévri pri rôznych rýchlostiach. Ďalší test meria množstvo riadiaceho úsilia, ktoré vodič potrebuje na to, aby sa pohyboval okolo malej prekážky na ceste veľkosti otvoru hrnca. Dobrý systém podporí vodiča aj pri vyhýbavom manévrovaní a nebude manévrom brániť ani sa sám nedeaktivuje.

Všetky automatizované jazdné skúšky sa vykonávajú na skúšobnej dráhe s dobre označenými jazdnými pruhmi av prípade skúšok prerušenia a vypínania sa na bezpečné skúšanie používa robotom kontrolované "fiktívne" vozidlo.

Pomoc pri rýchlosti je ďalšou funkciou, ktorá sa bude vyžadovať, ak sa autá musia stať samohybnými.

Súčasné systémy sa pohybujú od veľmi jednoduchých, v ktorých vodič nastaví rýchlosť, ktorou by sa automobil mal obmedziť. Inteligentný adaptívny tempomat (iACC) používa digitálne mapové dáta a tiež vizuálne údaje z kamery na identifikáciu "miestneho" limitu rýchlosti a podľa uváženia vodiča môže rýchlosť príslušne obmedziť. Systémy rýchlej asistencie sú v súčasnosti zahrnuté do pravidelných hodnotení vozidiel Euro NCAP a neboli vykonané žiadne ďalšie testy. Iba niektoré z testovaných vozidiel boli vybavené iACC (adaptívnym tempomatom).

Okrem testovania hlavných funkcií systému Euro NCAP tiež overuje informácie poskytnuté výrobcom v médiách, reklamách materiáloch alebo v návode na použitie, aby skontroloval, či sa neuskutočnili žiadne falošné alebo prehnané tvrdenia a či sú informácie o systéme a jeho obmedzenia dostatočné jasné a úplné.

Výsledky

Adaptívny tempomat:
DS a BMW ponúkali nízku úroveň asistencie, pričom vodič bol predovšetkým pod kontrolou.
Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Toyota, Nissan, Volvo ponúkli rovnováhu medzi vodičom a systémovou asistenciou.
Tesla riskuje nadmerné spoliehanie sa na asistenčný systém, pričom vozidlo je primárne pod kontrolou.

Posilňovač riadenia:
Pri skúške S-bend sa vyskytlo množstvo rôznych úrovní asistencie vodiča, ale systém Tesla vytvoril potenciál pre nadmerné spoliehanie sa. V scenári malých prekážok "otvory v ceste" všetky testované vozidlá umožnili vodičovi kooperatívne riadiť situáciu okrem Tesly. Systém Tesla neumožňuje vodičovi odchýliť sa od dráhy centrovania jazdného pruhu a uvoľní sa, keď vodič zadá krútiaci moment riadenia. To znova vedie k riziku, že vodič bude spoliehať na systém.

Účinný a neúčinný:
Scenáre so zapnutými a vypnutými systémami patria k náročným skúškam Euro NCAP. Neobstálo v nich ani jedno skúšané auto. Žiadny zo systémov nebol schopný zabrániť stretu vozidiel bez aktívnej pomoci vodiča. Tieto náročné scenáre poukazujú na to, aké dôležité je, aby vodič zostal pozorný a nespoliehal sa len na asistenčný systém.

Používateľská príručka a marketingové informácie:
Používateľské príručky všeobecne jasne uvádzajú, aké sú systémové obmedzenia a kde by sa mali používať. Žiadny zo systémov neobmedzuje používanie geofencovaním. Vo všeobecnosti je oficiálny marketingový obsah jasný v tom, čo je úloha vodiča, ale v prípade BMW propagačné video pre sériu 5 je zavádzajúce, keď vodič odoberie svoje ruky z volantu, nakoľko sa predpokladá, že vozidlo môže riadiť autonómne. Tesla používa množstvo propagačných videí, ktoré tiež naznačujú autonómiu vozidiel. Toto vytvára nesúlad medzi presnejšími informáciami obsiahnutými v užívateľskej príručke a zavádzajúcimi informáciami v marketingových materiáloch.


__________________________________________________________________________

O Euro NCAP
Euro NCAP organizuje nárazové testy na nové vozidlá a poskytuje spotrebiteľom motorových vozidiel realistické a nezávislé hodnotenie výkonnosti niektorých najpopulárnejších automobilov predávaných v Európe. Spoločnosť Euro NCAP, založená v roku 1997 a podporovaná niekoľkými európskymi vládami, automobilovými, spotrebiteľskými a poisťovacími organizáciami, sa rýchlo stala katalyzátorom povzbudenia k významnému zvýšeniu bezpečnosti pri návrhu nových automobilov.

Ratingy Euro NCAP sa striktne uplatňujú na vozidlá ponúkané v Európe. Hodnotenia sa neuplatňujú na modely ponúkané v iných regiónoch, aj keď sa predávajú pod rovnakým názvom, ak sa špecifikácia výroby a vybavenie môžu líšiť.

Zdroj: Euro NCAP, TS:18.10.2018


Súvisiace správy

Najčítanejšie /Euro NCAP/