Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

správy
ekológia: Scania s elektrickým pohonom na vodíkové palivové články
19. február 2020 @ 13:17:46 CET, poslal k.zechmeister

SCANIA Spoločnosti ASKO a Scania oslavujú začatie prevádzky štyroch elektrických nákladných vozidiel s vodíkovým pohonom a vodíkovej čerpacej stanice firmy ASKO v nórskom Trondheime.

V rámci elektrifikácie ťažkých úžitkových vozidiel neexistuje univerzálne riešenie, ktoré by vyhovovalo všetkým. Jednou z technologických oblastí, na ktoré sa spoločnosť Scania v spolupráci so svojim zákazníkom ASKO zameriava, sú nákladné vozidlá s elektrickým pohonom na vodíkové články. Toto partnerstvo teraz prechádza do ďalšej fázy v podobe nasadení štyroch nákladných vozidiel do reálnej prevádzky v rámci pilotného projektu, ktorý je jedným z prvých svojho druhu. Tento pilotný projekt bude pre obe spoločnosti základom ďalšieho vzdelávania a rozvoja v tejto oblasti.

"Spoločnosť Scania pokračuje v preskúmavaní a využívaní najmodernejších technológií, ktoré podporujú prechod na systém dopravy bez fosílnych palív. Veľkú časť tohto projektu realizujeme spoločne s niektorými z našich najpokrokovejších partnerov, ako je firma ASKO, v rámci vývoja založeného na spolupráci so zákazníkmi," hovorí Karin Rådström, vedúci predaja a marketingu v spoločnosti Scania.



Spoločnosť Scania zaujíma k svojmu plánu elektrifikácie rovnaký postoj ako v prípade technológie spaľovacieho motora, ktorý vychádza z multilaterálneho prístupu sa širokou škálou riešení. Spoločnosť skúmala a vyvíjala rôzne druhy hybridných elektrických technológií využívajúcich pohon na biopalivá i plne elektrických vozidiel. V roku 2019 spoločnosť Scania predstavila elektrický akumulátorový autobus. Okrem toho sa tiež zameriava na elektrická vozidlá, ktoré možno nabíjať s využitím elektrifikovaných ciest alebo prostredníctvom palivových článkov, ako je tomu v prípade firmy ASKO.

„Vodík predstavuje pre diaľkovú elektrifikovaná dopravu zaujímavú možnosť a prvé testy ukazujú, že táto technológia funguje spoľahlivo aj v chladnejšom podnebí. Preto budeme aj naďalej pozorne sledovať výkon týchto nákladných vozidiel. Chcel by som tiež oceniť firmu ASKO za rýchle a odvážne kroky na zabezpečenie dodávok vodíka pochádzajúceho z obnoviteľných zdrojov a vytvorenie infraštruktúry pre doplňovanie paliva. Táto firma je hráčom, ktorý sa skutočne nebojí podnikať kroky vedúce k urýchleniu prechodu smerom k udržateľnej doprave," dodáva Rådström.

Práca v spoločnosti Scania je ako vždy založená na modulárnom prístupe. V štyroch nákladných vozidlách nasadených do prevádzky firmou ASKO je spaľovací motor v rámci hnacieho ústrojenstva nahradený elektromotorom, ktorému k pohonu slúži elektrina získavaná z vodíkových článkov a z dobíjacích akumulátorov. Zvyšok hnacieho ústrojenstva sa skladá z rovnakých štandardných súčastí používaných v hybridných nákladných vozidlách a autobusoch, ktoré spoločnosť Scania už dodáva.

Elektrifikácia, automatizácia a rôzne riešenia využívajúce hybridné a alternatívne palivá už priťahujú veľkú pozornosť. Jedna z možností však bola v porovnaní s ostatnými doteraz mierne prehliadaná - a síce technológia vodíkových palivových článkov.



V jej prípade sú plne elektrické nákladné vozidlá vybavené elektrickou pohonnou jednotkou a energia je premieňaná na elektrinu z vodíka obsiahnutého v palivových článkoch integrovaných na vozidlách. Nákladné vozidlo s pohonom na palivové články je tiež vybavené akumulátorom pre prípad potreby dodatočného výkonu a tiež na účely rekuperácie elektrickej energie pri brzdení.

Hedvig Paradis, vedúci divízie nových obchodných konceptov s titulom PhD v odbore technológie palivových článkov z Lundskej univerzity, študuje a pracuje v tejto rýchlo sa rozvíjajúcej oblasti už niekoľko rokov. Je nadšený jej potenciálom.

"Rôzni zákazníci v rôznych regiónoch po celom svete budú potrebovať rôzne riešenia a technológia vodíkových palivových článkov môže byť jedným z týchto riešení. Napríklad v Japonsku, Južnej Kórei a Kalifornii vidíme trend spočívajúci v presadzovaní riešení využívajúcich vodík a vo výstavbe vodíkových čerpacích staníc," hovorí.

Možnosti
Hlavnou prednosťou riešení, ktoré využívajú vodík, je fakt, že ide o technológiu s nulovými emisiami. Nákladné vozidlo totiž produkuje iba vodu.

Táto výhoda vychádza zo skutočnosti, že vodík je vyrábaný obnoviteľným spôsobom. Ďalším veľkým pozitívom pri vozidlách s pohonom na vodíkové palivové články a dôvodom rastúceho záujmu je to, že sa pýši vlastnosťami porovnateľnými s konvenčnými vozidlami, čo sa týka napríklad spôsobov doplňovanie paliva a budovania infraštruktúry. Tento prínos je atraktívny najmä pre tých, ktorí neradi vykonávajú veľké zmeny, ktoré niektoré nové technológie vyžadujú.

Výzvy
Hlavný problém spočíva v tom, ako a kde sa vodíkové palivo vyrába. "Vodíkové čerpacie stanice nie sú doposiaľ príliš rozšírené, hoci vzniká čím ďalej rozsiahlejšia infraštruktúra. Niektoré spoločnosti, ako je Asko, budujú vlastné čerpacie stanice, takže majú kontrolu nad svojím vlastným ekosystémom. Všeobecne je potrebné neustále prichádzať s udržateľnými riešeniami, ktoré budú mať menší vplyv na životné prostredie."

Táto technológia má však aj ďalšie úskalia, pretože si vyžaduje veľký priestor na nákladnom vozidle alebo autobuse pre vodíkové nádrže. Riešenie, ktoré je v súčasnej dobe k dispozícii, zaberá kvôli zaisteniu dostatočného dojazdu veľa priestoru, ktorý by sa mohol inak využiť na prepravu tovaru alebo osôb.


Spôsob fungovania
1. Palivový článok vytvára elektrinu pomocou elektrochemického procesu využívajúceho vodík a kyslík.
2. Elektrická energia generovaná palivovými článkami poháňa elektrickú pohonnú jednotku. Systém taktiež obsahuje akumulátor s vyrovnávacím modulom.
3. Jedinými emisiami je čistá voda.

Fakty o nákladnom vozidle
• Prípustná hmotnosť vozidla: 26 + 1 tona
• Konfigurácia: 6 × 2 * 4
• Hnacie ústrojenstvo: elektromotor s výkonom 290 kW / trvalý výkon 210 kW, dvojstupňová prevodovka, maximálny krútiaci moment 2200 Nm
• Kapacita použitých akumulátorov: 56 kWh, Li-ion
• Integrovaná nabíjačka: 22 kW str. s nabíjacím rozhraním CCS
• Palivové články: 90 kW PEFC od externého dodávateľa
• Nádrž na vodík: 33 kg pri tlaku 350 bar
• Odhadovaný dojazd: 400-500 km

Zdroj: Scania Slovakia s.r.o


Súvisiace správy

Najčítanejšie /SCANIA/