Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

magazín
automobily nákladné: Scania (R-séria) s novým interiérom kabíny  Vytlačiť stránku

Ergonómia - najvyššia priorita v novom interiér kabíny s lepším priestorom pre vodiča v novej R-sérii.

„Z hľadiska pozitívneho vnímania vodiča má Scania veľmi dobré meno“, povedal Lars Orehall, ktorý je zodpovedný za vývoj nákladných automobilov, kabín a autobusových podvozkov. „V tomto pocite hrá dôležitú úlohu ergonómia, ktorá bola pri R-sérii našou vysokou prioritou.“

„Aby sme získali inšpiráciu pre inovatívne riešenie, pri vývoji sme úzko spolupracovali s viac ako 1000 zákazníkmi.“

„Nový interiér so zakrivenou prístrojovou doskou predstavuje dokonale funkčné pracovisko, ktoré komunikuje s vodičom a napomáha mu vyťažiť maximum z jeho profesionálnych schopností. S tromi výškami kabíny a voliteľnými doplnkami, ktoré vyhovejú všetkým typom diaľkovej dopravy, som si istý, že R-séria bude obľúbenou voľbou prevádzkovateľov, ktorí si želajú získať dobrých vodičov.“

Tri výšky kabíny
Spacia kabína radu R je k dispozícii v troch výškach: so štandardnou strechou, so zvýšenou strechou a Topline. Pre dosiahnutie takmer rovnej podlahy a pre umožnenie prúdenia vzduchu do chladiča a motorového priestoru je kabína umiestnená o 70 mm vyššie.

Vďaka miestu naviac je oproti predchádzajúcim modelom posilnený pocit priestornosti v spacej kabíne so štandardnou strechou (CR19N). Spacia kabína so zvýšenou strechou (CR19H) sa zrejme stane najpredávanejšou alternatívou pre štátnu i medzinárodnú diaľkovú prepravu. Kabína Scania Topline (CR19T) s plnou výškou pre státie je vo všetkých smeroch vrcholom prestíže, priestoru a pohodlia.

Výška tunelu pre motor je teraz 145 mm, podlaha je takmer rovná a má veľký voľný priestor uprostred kabíny. Skúšky preukázali, že väčšina vodičov uprednostňuje kabínu s malým výškovým členením a s priestorom pre nohy oproti kabíne s celkom rovnou podlahou. Kabína s úplne rovnou podlahou by navyše musela byť posadená vyššie a v rámci dovolených medzí celkovej výšky by to ubralo priestor v interiéri.

Hlavné lôžko je kvôli jednoduchému prístupu umiestené za sedadlami. Lôžko je jednodielne a poskytuje optimálny komfort. Pod lôžkom sú tri veľké odkladacie priehradky. Vonkajší prístup k priehradkám je možný buď z jednej, alebo oboch strán.

Do prostrednej priehradky je možné namontovať chladničku s dvojicou zásuviek. Jedna z týchto zásuviek sa hodí pre skladovanie zmrazených potravín.

Všetky tri kabíny je možné voliteľne doplniť druhým lôžkom, ktoré je pripevnené na zadnej stene kabíny. Toto lôžko je v prípade spacej kabíny so štandardnou strechou a kabíny so zvýšenou strechou široké 600 mm, resp. 700 mm v prípade kabíny Topline.

Diaľkové ovládanie umožňuje z lôžka ovládať napríklad osvetlenie, rozhlasový prijímač a kúrenie.

Odkladacie priestory
Na strane stredovej konzoly je umiestnený držiak fliaš a pohárov. Na vrchnej časti je umiestnená veľká rovná plocha s gumovou podložkou a zdvihnutými okrajmi, aby z nej nemohli skĺznuť predmety.

Nad čelným sklom sa nachádza stropná odkladacia priehradka. V kabínach so zvýšenou strechou a u Topline zaberajú celú šírku kabíny tri objemné odkladacie priehradky, ktoré sú vo vyhotovení Topline vybavené dvierkami.

Ergonómia
Jedinečná zakrivená prístrojová doska Scania, kde je všetko na dosah ruky, sa dodáva v dvoch dĺžkach pre rôzne typy riadenia. Posunutá je dopredu a umiestnená v inom uhle, aby poskytla viac miesta a priestoru pre nohy. Veľké úsilie bolo venované tomu, aby všetky značky, symboly, výstražné kontrolky, prístroje a ovládacie prvky boli ľahko zrozumiteľné, príjemné na dotyk a aby aj ich funkcie a umiestenie boli intuitívne.

Za bežných podmienok sa na združenom ukazovateli zobrazujú iba podstatné údaje – dominujú rýchlomer a otáčkomer, merače teploty motora, stavu paliva a tlaku vzduchu a spodný informačný displej. Zvyšok združeného ukazovateľa zostáva tmavý, aby nepriťahoval pozornosť, pokiaľ to nebude potrebné.

Otáčkomer má dynamické zelené pole, ktoré sa rozsvieti iba vtedy, keď sa otáčky motora na dlhšiu dobu dostanú mimo ekonomického pásma.

Ak vodič vytiahne kľúč zapaľovania bez zatiahnutia parkovacej brzdy, spustí sa výstražný signál.

Vďaka novej voliteľnej automatickej klimatizácii je vykurovanie a vetranie dokonalejšie. Pre maximálne pohodlie postačí digitálne nastaviť teplotu - vypínače ventilátorov a rozvodu vzduchu majú svoje automatické polohy zaisťujúce maximálne pohodlie. Za bežných podmienok by malo nastavenie teploty po studenom štarte stačiť. Pokiaľ je ale automobil vybavený retardérom, alebo nezávislým kúrením, tieto zariadenia sa automaticky zapájajú do procesu, aby urýchlili proces ohrievania. Rozvod vzduchu je možné nastaviť tak, aby do úrovne tváre smeroval mierne chladnejší vzduch.

Volant
Nový odolný volant Scania má nastaviteľnú výšku i sklon, pretože jeho kĺb je umiestnený vysoko nad úrovňou podlahy. Každý vodič si tak môže nájsť bezpečnú a pohodlnú polohu pre riadenie.

Tlačidlo v stĺpiku uvolní na niekoľko sekúnd volant pre nastavovanie. Volant je možné sklopiť do úplne vodorovnej polohy. V spojení so sklopenou radiacou pákou to umožňuje jednoduchý priechod kabínou.

Okrem bežného ovládania klaksónu, sú vo volante (voliteľne) integrovaní prvky, ktoré umožňujú dotykom prsta ovládať rôzne funkcie, ktoré pri riadení vyžadujú častú pozornosť. K dispozícii je i volant s airbagom.

Funkcie ovládania rádia na volante zahŕňajú vyhľadávanie a voľbu staníc (ľavá strana) a ovládanie hlasitosti a stíšenie (pravá strana).

Medzi spodnými priečkami volanta je panel s ovládacími prvkami tempomatu, voliteľného palubného počítača a tlačidlom pre nastavenie odchýlky rýchlosti pri brzdení počas jazdy z kopca.

Ovládače v stĺpiku riadenia
Ovládače v stĺpiku riadenia v sebe kumulujú funkcie, ktoré sa počas riadenia často používajú. Páčky menia svoju polohu spolu s volantom a preto sú vodičovi vždy na dosah, nezávisle na polohe volanta.

Ľavá páčka pod volantom ovláda funkcie smeroviek, svetiel a stieračov. Otočné ovládače slúžia na ovládanie rýchlosti stierania, začínajúc štyrmi nastaveniami prerušovača s jemnými drážkami. Dve pevné rýchlosti stierania majú ostrejšie drážky. Tlačidlom na konci páčky sa aktivuje jediné zotretie, silnejším stlačením sa spúšťajú ostrekovače.

Pravá páčka v stĺpiku riadenia ovláda pri pritiahnutí dozadu v piatich krokoch retardér. Vypínač na strane páčky zapína automatickú aktiváciu retardéra so zošliapnutím pedálu brzdy.

Pokiaľ je vozidlo vybavené systémom Scania Opticruise, sú do pravej páčky integrované i funkcie radenia. V tom prípade je podlaha v strede úplne voľná. Funkcie retardéra sa nemenia.

Pohybom páčky nahor (smerom k volantu) alebo dole je možné navyše radiť ručne. Tlačidlo na konci páčky slúži na prepínanie medzi ručným a automatickým režimom.

Otočný volič na páčke prepína medzi spätným chodom (radí sa stlačením voliča), neutrálom, automatickým a horským režimom.

Napriek tomu, že páčky pod volantom majú mnoho funkcií, pri prevádzkových skúškach sa s nimi vodiči veľmi rýchlo zoznámili. Oceňujú hlavne to, že všetky uvedené funkcie majú na dosah ruky.

Sedadlá
Nové sedadlá vodiča a spolujazdca v sebe integrujú nové funkcie zvyšujúce bezpečnosť.

Predĺžený rozsah pohybu v pozdĺžnom smere spolu s ďalšími nastavovacími prvkami sedadla vodiča umožňuje široké možnosti nastavenia polohy. Nové nastavovacie prvky sú veľmi intuitívne. Ľahko dosiahnuteľný pedál umožňuje posunúť sedadlo vodiča po koľajniciach mimo os, napr. pri sadaní na lôžko.

Počas odpočinku alebo pri spaní je možné vrchnú časť operadla nového sedadla spolujazdca sklopiť dopredu a použiť ako stolík. Sedadlo má taktiež sklopný sedák, ktorého sklopením vznikne volný priestor, napríklad pre nastupovanie nebo pri prezliekaní.

Svetlá výška v priestore nôh spolujazdca je 1700 mm pri spacej kabíne so štandardnou strechou, 1900 mm pri spacej kabíne so zvýšenou strechou a 2200 mm pri vyhotovení Topline. V strede kabíny je priestor pre hlavu vďaka výklenku strechy prakticky rovnaký.

Počítačová podpora
V závislosti na potrebách zákazníkov v oblasti riešení Ffeet Managementu Scania ponúka pri R-sérii niekoľko úrovní počítačovej podpory. Základnou úrovňou je informačný displej v spodnej časti združeného ukazovateľa. V tomto okne sa zobrazujú hodiny, denná a celková prejdená vzdialenosť, vonkajšia teplota a diagnostické kódy pre jednoduché vyhľadávanie porúch.

Voliteľný palubný počítač ovládaný prostredníctvom tlačidla na volante poskytuje sústavu úhrnných i priemerných údajov o prejdenej vzdialenosti a spotrebe paliva. Viď odstavec „Volant“.

Komunikačný modul Communicator 100 umožňuje jednosmernú komunikáciu –príjem údajov o vozidle na dispečingu. Pre účely Fleet Managementu sú k dispozícii taktiež tri typy palubných počítačov.

Interactor 100 a 200 sú palmtopy, ktoré sú schopné zobrazovať veľké množstvo parametrov vozidla a v prípade potreby umožňujú analýzu záznamov. Interactor 200 podporuje taktiež obojsmernú komunikáciu s dispečingom.

Interactor 600 je pokročilý osobný počítač založený na platforme Windows v robustnom vyhotovení s veľkou dotykovou obrazovkou v palubnej doske (spočiatku sa bude predávať iba na vybraných trhoch). Interactor 200 a 600 predstavujú výkonné platformy pre rôzne programy tretích firiem.

  

[ Späť na automobily nákladné | Zoznam sekcií ]