Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Škoda Octavia RS230 (07/2016)  Vytlačiť stránku
redaktor: k.zechmeister, 19.07.2016;

Veľmi rýchla Škoda k nám dorazila. Najšportovejšia aká je v ponuke – Octavia RS230. testoval Karol Zechmeister





Rýchlosť v srdci

Nie je šíp ako šíp. Tie najrýchlejšie v histórii značky Škoda mali vždy označenie RS – riadená strela. Ale nie, znamená to Racing Sport a jednu som už mal možnosť otestovať. Momentálne je v ponuke len Octavia RS, v minulosti bola aj Fabia RS. Tá svoju nástupkyňu však nedostala. Takže kto chce rýchlu Škodu, musí sa uspokojiť s Octaviou. A s tou sa uspokojiť je veľmi ľahké. A ešte keď má prívlastok 230? Tak potom by mali ísť bokom všetky pochybnosti.

Škoda sa rozhodla ponúknuť verziu RS so zvýšeným výkonom a lepšou výbavou. Za príplatok 2750 € disponuje, okrem iného, zásadným prvkom voči bežnej RS-e - a to predným diferenciálom s elektronicky riadenou svornosťou. Na Slovensku je v predaji od apríla 2015.

Exteriér

Ako prvé jednoznačne zaujmú antracitové disky kolies Extreme s „kvetinovým“ dizajnom obuté do pneumatík s rozmerom 235/35 R 19 a za nimi schované červené brzdiče. Ďalším rozdielom oproti slabšej verzii RS je čierny rámik prednej masky a čierne kryty spätných zrkadiel skrývajúce osvetlenie okolia vozidla. V rovnakej farbe sú aj nepravé výfukové koncovky. Zadný spojler je samozrejmosťou aj pri slabšej RS-e. Takže hlavný prvok odlíšenia týchto dvoch verzií na parkovisku sú 19-palcové kolesá, ktoré nemôže mať slabšia RS-a ani za príplatok. Celok tak pôsobí primerane športovo k tomu, aký výkon v sebe ukrýva. Biela farba karosérii svedčí, ale osobne by som zvolil výraznejší lak. Bohužiaľ sú k dispozícii len štyri. Testovaná biela, červená, čierna a, podľa mňa najzaujímavejšia, sivá Steel. Peknú modrú Race ani zelenú Rallye v ponuke nenájdete.

Interiér

Vo vnútri vpredu ma vítajú športové, kožené, elektricky nastaviteľné sedadlá s integrovanými hlavovými opierkami. Vodičovo aj s tromi pamäťami. Červený prvok na nich môže na niekoho pôsobiť gýčovo až tuzingovo. Znak RS okrem operadiel nechýba na prahoch dverí a na volante. Ten je perfektný a k tomu ešte skosený, kožený, multifunkčný, vrúbkovaný, prešitý červenou niťou, no proste ideálny. Pri podlahe kovové pedále čakajú na hru nôh. Strop je čierny, ako sa na športové auto patrí. Kozmetické zrkadlá v slnenčných clonách nemajú osvetlenie. Nevadí, rúžovať si pery nechystám. Chválim posuvnú lakťovú opierku a odkladací priestor pred prevodovou pákou, ktorý zosilňuje príjem telefónneho signálu.

Na zadných operadlách taktiež svietia logá RS. Výrazná lakťová opierka skrýva držiak nápojov a za ňou je otvor na prepravu dlhých predmetov. Medzi prednými sedadlami nachádzam príplatkovú 230V zásuvku.

Po otvorení zadného veka sa ukáže ten stále perfektný prístup do skvelého batožinového priestoru, ktorý som už chválil v prvom teste Octavie. Vľavo je akurát príplatkový subwoofer audiosústavy Canton. Inak sú tu výklopné háčiky aj 12V zásuvka. Zaujímavý je sieťový príplatkový program, ktorý je červený. Po potiahnutí madiel odistenia zadných operadiel, sa tieto aj sklopia, nielen odistia.

Motor, prevodovka a dojmy z jazdy

Motor 2.0 TSI s objemom 1984 ccm je známy z mnohých iných koncernových modelov. Od tých bežných až po tie s označením GTI a Cupra. Rozsah výkonu je naozaj veľký. Tak napr. v modeli VW T6 Multivan má výkon 110 kW a svoje maximum ponúka v modeli Audi S3 – 228 kW! V modeli Octavia RS230 je nastavený, ako už názov napovedá, na výkon 230 koní, čiže 169 kW. Ten je dosiahnutý v pásme 4700 – 6200 ot./min. Maximálny krútiaci moment 350 Nm je k dispozícii v rozmedzí 1500 – 4600 ot./min. Prevodovka je v testovanom prípade 6-stupňová manuálna.

Vozidlo ponúka Drive Mode Selection, čiže voľbu jazdných režimov tlačidlom pri prevodovej páke. Na výber sú štyri - Eco, Normal, Sport a Individual. Takže s rodinkou môžte jazdiť v Eco režime, kedy je napr. zrýchlenie miernejšie, xenóny sa neprispôsobujú smeru jazdy a klimatizácia funguje v šetriacom režime. Pod tým miernejším zrýchlením prosím chápte, že aj tak predbehnete takmer všetko na ceste. A pri tom si môžte sledovať GreenScore. V RS-e! GreenScore! Ha-ha. Po vysadení manželky a detí radím aktivovať režim Sport. Vtedy riadenie stuhne, motor sa dá do dynamickejšieho módu, uzávierka diferenciálu vpredu sa prispôsobí športovej jazde, rovnako ako predné svetlomety. Okrem tohto sa zintenzívni v interiéri zvuk motora. Áno, toto sa deje cez reproduktory, čiže umelo, ale ten zvuk je omnoho autentickejší ako napr. v Lexuse. Vôbec vodiča neotravuje. Akurát pri monotónnej jazde na diaľnici som ho vypol, tam už trochu vadí. V tomto režime je vozidlo dosť akčné. Dynamika krásne stúpa s otáčkami. Začína pri 1500 ot./min, ale pravý ťah nastúpi po 2000 ot./min. kedy ručička vehementne vystrelí k červenému pásmu – a zrazu na dvojke letíte 140 km/h. Uff, je to veľmi rýchla Škoda. Motor je v interiéri odhlučnený výborne. Tú rýchlosť ani nevnímate.

Radenie je presné s ideálnym odporom a dĺžkami dráh, radosť radiť. Ovládacej sily potrebnej k stláčaniu spojkového pedála a ovládania páky je potrebné vyvinúť však viac ako v bežnom aute. Chce to proste za volantom chlapa. Nežné pohlavie by asi spokojné nebolo.

Vozidlo uspokojivo zrýchľuje bez nutnosti podraďovania. Treba len držať otáčky nad hodnotou 2000. Predbiehanie je hračkou prakticky pri všetkých prevodových stupňoch. Okrem 6.-teho, to je klasický rýchlobeh. Úžasné je aj dynamické zrýchlenie pri diaľničných rýchlostiach. Motor ani tu nestráca dych a vďaka nemu sa vozidlo najlepšie cíti v ľavom pruhu.

A spotreba? No ak to niekoho zaujíma, tak na okresnej ceste som sa dostal aj na spotrebu 6,4 l/ 100 km (úsek Bojnice – Trenčín). Inak bol celkový priemer na okresných cestách 6,8 l / 100 km. Pri 90 km/h točí motor 2000 ot./min. Na diaľnici bol priemer 7,4 l / 100 km (tempomatových 140 km/h). Pri rýchlosti 130 km/h sú otáčky motora 2800 / min. V meste som na krátkej, 5 km dlhej, ceste do redakcie zaznamenal najnižšiu spotrebu 8,6 l / 100 km. Pri naozaj ostrej jazde nie je problém dostať spotrebu krátkodobo cez 20 l / 100 km. Dlhodobo svietila na displeji spotreba 10,3 l/ 100 km po 2692 novinárskych kilometroch pri priemernej rýchlosti 57 km/h.

Zaujímavosť som našiel vo farebnom Maxi-DOT displeji. Okrem toho, že sa na ňom po naštartovaní zobrazí logo RS, je tu aj Lap Timer. Jedná sa o stopky na meranie časov na okruhu, alebo cesty do Tesca a späť. Stopky sa môžu spustiť automaticky po rozjazde alebo tlačidlom na volante. Je tu aj funkcia medzičasu. Chválim stredový dotykový displej. Disponuje prehľadným menu s peknou grafikou. Pri navigácii sa po priblížení prsta vyroluje zospodu skrytá lišta. Páči sa mi aj zobrazenie hudobných zložiek z USB média. Držiak multimédií v stredovej konzole je pri ich dnešných obrých veľkostiach zbytočný. Zmestia sa tam len staršie typy smartfónov. Ale spárovanie zariadenia s vozidlom je intuitívne a rýchle.

Podvozok
Všetky Octavie s výkonom nad 110 kW, verzie G-Tec a 4x4 disponujú zadnou viacprvkovou nápravou, takže je samozrejmosťou aj pri verzii RS230. Je tvorená jedným pozdĺžnym a troma priečnymi ramenami so skrutným stabilizátorom. Vpredu je klasický McPherson so spodnými trojuholníkovými ramenami a skrutným stabilizátorom.

Vozidlo je stabilné a pri prejazde nerovností nehrozia žiadne odskoky ani vybočenie zadnej nápravy. Zvolenú stopu nenarúša ani prílišná nedotáčavosť. Náklony karosérie sú minimálne. Na kľukatých okresných cestách vozidlo perfektne drží stopu, výjazdy zo zákrut sú precízne, diferenciál tlačí celok do správneho smeru k ďalšej zákrute. Široké pneumatiky sa starajú o výborný prenos sily na vozovku a ostré brzdy o skoré spomalenie. Pri športovej jazde je však cítiť, že vodič má za sebou poriadne veľký zadok. Veľkosť auta nedáva príliš priestoru mrštnosti. S takým Golfom alebo Leonom by bola asi väčšia zábava. Naladenie podvozku je kompromisné, ale dojem z jazdy trochu kazia 19-palcové kolesá, ktoré nie sú na naše rozbité cesty práve vhodné. Klasická RS-a má v štandarde 17-ky, tu by boli asi správnym kompromisom 18-ky. Jednoducho prejazd nerovností posádka cíti viac, než by bolo vhodné. Aj ich odvaľovanie by bolo pravdepodobne menej počuť. Zato celkom dobre sa počúva zvuk znejúci z výfukov. Hlavne vytočená dvojka v tuneli so stiahnutými oknami. Zamrzia možno len tie nepravé, aj keď čierne, koncovky výfukov, za ktorými je vidieť skutočné ukončenie výfukovej sústvy. Ale podobné riešenie používa ja napr. oveľa drahší Mercedes.

Bezpečnosť
V testoch Euro NCAP bola Octavia ohodnotená na maximum – piatimi hviezdičkami. Výsledky sú nasledovné: za ochranu dospelých získala 93 %, za ochranu detí 86 % a za ochranu chodcov 66 %. Bezpečnostné systémy boli ohodnotené na 66 %.

Systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu po načítaní čiar udržuje vozidlo pohybmi volantu v jazdnom pruhu. Funguje spoľahlivo. Po pár zásahoch systém vyzve vodiča, aby sa venoval riadeniu. „Vďaka“ tomuto systému volant tancuje v rukách aj keď nechcete, hlavne na okresných kľukatých cestách je to otravné. Riadenie vtedy pôsobí umelo. Sytém sa našťastie dá vypnúť. Druhým pomocníkom je rozpoznávanie dopravných značiek. Tie sa zobrazujú v hornej lište Maxi-DOT displeja farebne. Systém reaguje naozaj rýchlo, prakticky hneď po prejazde okolo značky sa táto zobrazí. Zobrazujú sa rýchlostné obmedzenia a zákaz predbiehania, aj ich ukončenia.

Obstarávacia cena (spracované dňa 06.07.2016 z aktuálneho cenníka, ceny vrátane DPH)

Základná cena modelu:
Škoda Octavia 1.2 TSI Active
14.890 €
Cena testovanej verzie:
Škoda Octavia RS230 2.0 TSI
29.490 €
Cena testovanej verzie:
Škoda Octavia RS230 2.0 TSI
33.327 €
Štandardná výbava Bezpečnosť a systémy:
airbag vodiča a spolujazdca s deaktiváciou, hlavové airbagy a bočné airbagy vpredu, kolenný airbag vodiča, ESC vrátane ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, ESBS, XDS+, TPM multikolíznej brzdy (MKB) a funkcie Prefill, PERFORMANCE MODE SELECTION, predný diferenciál s elektronicky riadenou svornosťou, športový podvozok
Interiér:
poťah sedadiel koža/umelá koža s logom RS, Climatronic – dvojzónová automatická klimatizácia, navigačný systém AMUNDSEN, SD slot, USB a mapami Európy + 8 reproduktorov, trojramenný kožený multifunkčný športový volant pre ovládanie rádia a telefónu, Maxi DOT – farebný plnegrafický displej palubného počítača, elektrické ovládanie okien vpredu a vzadu, tempomat, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním (2 sklopné kľúče), svetelný a dažďový senzor JUMBO BOX s nastaviteľnou lakťovou opierkou vpredu, vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmavovaním a senzorom vlhkosti, komfortné telefonovanie s Bluetooth s hlasovým ovládaním, phoneboxom a s WiFI, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča a spolujazdca, vodiča s pamäťou, výškovo nastaviteľné a vyhrievané predné sedadlá s bedrovými opierkami, vkladané tkané koberce, zadné sedadlo nedelené, operadlo delené a sklopné s lakťovou opierkou vzadu, s držiakom nápojov a otvorom na prepravu dlhých predmetov, odistenie operadiel zadných sedadiel z batožinového priestoru Green tec: Start-Stop systém a rekuperácia brzdnej energie, Tyre Fit – sada na opravu pneumatík
Exteriér:
disky XTREME z ľahkej zliatiny 7,5J × 19" antracit (225/35 R19), parkovacie senzory vpredu a vzadu, Čierny dizajn paket (rámik prednej masky a vonkajšie kryty spätných zrkadiel v čiernej lesklej farbe), dekoračná lišta čierna, predné hmlové svetlomety – RS, Bi-Xenónové svetlomety s AFS, LED denným svietením a výsuvné ostrekovače svetlometov
Výbava za príplatok k základnej cene: • TRAVELLER ASSISTANT – rozpoznanie dopravných značiek, Lane assistant, Intelligent light assistant, navigácia Columbus a farebný Maxi DOT = 1939 €
• osvetlenie priestoru pre nohy vpredu a vzadu = 14 €
• zásuvka na 230 V = 99 €
• rezerva na oceľovom disku (dojazdová) + zdvihák + kľúč na kolesá (bez TyreFit) = 107 €
• SUNSET – sklá s vyšším stupňom tónovania od B-stĺpika = 150 €
• SOUND SYSTEM CANTON (10 reproduktorov, digitálny equalizér, subwoofer) = 486 €
• KESSY (Keyless Entry) – systém bezkľúčového odomykania, zamykania, štartovania a alarm = 631 €
• sieťový program = 56 €
• lak – metalíza = 355 €


Porovnanie s konkurenciou (spracované dňa 07.07.2016 z aktuálnych cenníkov, ceny vrátane DPH)

Konkurenciu treba hľadať najmä v koncernových súrodencoch. Ani jeden však neponúka toľko litrov batožinového priestoru. VW Golf GTI s rovnakým výkonom dostal prívlastok Performance. Seat Leon vo verzii Cupra má rovnaký motor nastavený na 195 kW. Do partie patrí aj Ford Focus, ktorý ponúka z 2-litrového objemu výkon 184 kW. Za zmienku stojí aj Peugeot 308 GT 1.6 THP (151 kW) a Kia cee’d 1.6 T-GDi GT (152 kW). Nová Opel Astra na svoju verziu OPC len čaká, rovnako ako nový Renault Mégane na verziu RS. Mazda 3 MPS asi ani vôbec nebude a Honda so svojim Civicom Type R je výkonovo trochu inde (228 kW).

Značka a model Škoda Octavia VW Golf Seat Leon Ford Focus
Motor 2.0 TSI 2.0 TSI 2.0 TSI 2.0 EcoBoost
Stupeň výbavy RS230 GTI Performance Cupra ST X
Zdvihový objem motora 1984 1984 1984 1999
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 169/4700 169/4700 195/5350 184/5500
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 350/1500 350/1500 350/1700 360/2000
Prevodovka 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna 6-stupňová manuálna
Pohon predný predný predný predný
Max. rýchlosť (km/hod) 250 250 250 248
Zrýchlenie z 0 na 100 km/hod (s) 6,7 6,4 6,0 6,5
Priemerná spotreba (l/100 km) 6,2 5,0 6,6 6,8
Emisie CO2 (g/km) 142 139 154 158
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1370 1382 1395 1437
Dĺžka (mm) 4685 4268 4271 4362
Šírka (mm) 1814 1790 1816 1823
Výška (mm) 1449 1442 1434 1471
Rázvor (mm) 2680 2637 2631 2648
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batožinového priestoru (l/VDA) 590 380 380 363
Záruka 4 roky / 120 000 km 2 roky 6 rokov / 150 000 km 5 rokov / 120 000 km
Cena modelu bez príplatkov (€) 29.490 28.740 27.340 29.980
Akčná cena (€) - - 26.240 -
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 33.327 36.143 32.010 34.969

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu (len orientačné):

  • VW Golf
  • má naviac: parkovací asistent "Park Assist"
    nemá: pamäť sedadla vodiča, 10 reproduktorov (Golf má 8)

  • Seat Leon
  • má naviac: SEAT Full LED: predné svetlá, denné a zadné svetlá s technológiou LED (Octavia má bi-xenóny)
    nemá: pamäť sedadla vodiča, 19-palcové disky kolies (Leon má 18-palcové)

  • Ford Focus
  • má naviac: -
    nemá: kolenný airbag vodiča, systém varovania pred neúmyselným opustením jazdného pruhu, pamäť sedadla vodiča, 10 reproduktorov (Focus má 6)


    Záverečné hodnotenie

    Stále sú tu kvalitné materiály v interiéri, prehľadná prístrojovka, skvelá ergonómia, priestranný interiér a obrovský batožinový priestor s perfektným prístupom. Stále ostáva model rodinnou záležitosťou so škrabkou na palivovom veku. Tieto všetky známe klady Octavie sú v tomto prípade korunované športovou úpravou zovňajšku (hlavne disky) a interiéru (hlavne športové sedadlá), bohatou výbavou (chýbala snáď len cúvacia kamera a ventilované predné sedadlá), špičkovou dynamikou a skvelými jazdnými vlastnosťami. So svojim výkonom a predným samosvorom sa nestratí ani na okruhu, ale väčší úspech bude mať skôr na okresných cestách. Tie ale musia mať kvalitný povrch, lebo veľké disky sa s nerovnosťami moc nekamarátia. Takže tatkovia dobrá správa – stále sa vyrábajú autá, ktoré odvezú všetko nutné z rodinného života a zároveň vám vyčarujú úsmev na tvári.

    Fotogaléria



    Ostatné testy značky Škoda:
    Test Škoda Superb 2.0 TSI Ambition (02/2014)
    Test Škoda Octavia 2.0 TDI Elegance (08/2013)
    Test Škoda Rapid 1.2 TSI Elegance (04/2013)
    Test Škoda Roomster 1.6 TDI Scout (06/2011)
    Test Škoda Superb Combi 1.8 TSI 4x4 Elegance (09/2010)
    Test Škoda Yeti 1.2 TSI Advantage (08/2010)
    Test Škoda Octavia RS 2.0 TFSI (05/2010)

    Dňa: 19.07.2016
    Redaktor: Karol Zechmeister
    Foto: Karol Zechmeister
      

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]