Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro (09/2011)  Vytlačiť stránku
redaktor: p.mauer, 20.09.2011;

26. júla 2010 bol v nemeckom Mníchove slávnostne odhalený ďalší skvost z produkcie Audi AG. Nové Audi A7 Sportback s emocionálnym dizajnom, športovým charakterom a inovatívnou technológiou naberá kurz do nového segmentu trhu. Tento veľký päťdverový automobil s dynamicky pretiahnutou zadnou časťou karosérie spája tie najlepšie vlastnosti z troch automobilových svetov. Je športovo elegantný ako kupé, komfortný ako limuzína a praktický ako Avant, uvádza sa v tlačovej správe. Importér, Porsche Slovakia, s.r.o., nám tento automobil poskytol, aby sme sa o tom presvedčili. Pod kapotou má 3.0 litrový preplňovaný dieselový motor V6, prevodovku so sekvenčným radením S tronic® a pohon Quattro.

______________________________________________________________________________________________




Keď sme túto štvorkolku preberali, počítadlo kilometrov ukazovalo 36.630 odjazdených kilometrov. Ani po desiatich mesiacoch od prvého uvedenia do prevádzky tento 4-sedadlový 5-dverový Sportback nestratil nič zo svojho šarmu a výkonu. Pod prednou kapotou má ustajnených 245 koní (180 kW) napájaných motorovou naftou. Zopár drobných šrámov a preliačenín na karosérii je daň za časté používanie v mestskej prevádzke. Na doterajšiu prezentáciu dopláca táto sedmička asi 32-percentným úbytkom z pôvodnej obstarávacej ceny. V našom redakčnom teste sa pokúsime opísať ako je na tom po úžitkovej stránke.


testoval šéfredaktor Peter Mauer









Peter Mauer, šéfredaktor aaD
Prvý dojem - elegán v kabáte coupé

Audi A7 Sportback je dlhý ako limuzína, priestorovo objemný ako kombi, široký a nízky ako športové coupé. S vysunutým spojlerom na odtrhovej hrane piatych dverí a ľahkým nízkoprofilovým obutím odkrýva svoj športový charakter. Takto som vnímal prvé stretnutie s týmto elegánom s provokujúcimi snehovobielimi očnými LED linkami.

Exteriér - štýlový športový dizajn

Audi A7 Sportback je v podstate 5-dverový 2-priestorový "liftback" s veľkými výklopnými dverami, tvarom karosérie pripomínajúca skôr coupé. Pomenovanie Sportback (v preklade športový zadok) je pre toto vozidlo celkom výstižné, pretože jeho zadná časť nie je ani klasické coupé ale ani klasický liftback. Pre porovnanie veľkosti tohto auta som si zvolil model A6 od rovnakého výrobcu. Sedmička má dlhší rázvor o 2 mm (2914 mm), je aj dlhšia o 54 mm (4969 mm) a nižšia o 35 mm (1420 mm). Ak neberiem v úvahu radu "Q", dlhší rázvor majú už len limuzíny A8 (2922 mm) a predĺžená verzia A8 Long (3122 mm). S celkovou šírkou (2139 mm) vrátane zrkadiel, patrí A7 Sportback k najširším limuzínam Audi. Vďaka ľahkej karosérii, ktorej mnoho komponentov je vyrobených z hliníka, celková hmotnosť testovaného modelu Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro je 2320 kg, pričom disponuje s pohotovostnou hmotnosťou 1845 kg. Limuzína A6 s rovnakým agregátom má prípustnú celkovú hmotnosť o 10 kg väčšiu (2330 kg) a pohotovostnú hmotnosť zas o 50 kg menšiu (1795 kg).

zväčšiť obrázok Dlhá kapota motora, krátky predný previs, dlhý rázvor kolies, strecha zvažujúca sa k zadnému čelu a šikmé ukončenie zadných blatníkov sa podpísali pod športový vzhľad. O dynamiku a eleganciu sa postarali dve neprehliadnuteľné línie na bokoch karosérie. Horná začína pod svetlometom a v jemnom oblúku pokračuje ponad okraj predného blatníka a ďalej takmer v priamke až do vyústenia odtrhovej hrany na zadnom blatníku. Spodná (prahová) klinovito stúpa od predného k zadnému kolesu. Horná línia vozidlo rozširuje a obe mu dodávajú dynamický výraz. Jednodielna maska chladiča dostala horizontálne chrómové lišty na podporu elegancie. Maska vystupujúca z nárazníka dodáva prednej časti silu. Denné svietenie (LED-diody s úsporou energie 50%) so snehovo-bielym svetelným výkonom zvýrazňujú jeho agresivitu. Plášte s nízkym profilom a 5-lúčové kované disky v tvare písmena "Y" Audi A7 Sportback odľahčujú.

Interiér - elegantný s nadštandardným komfortom

A ako sa výrobca vysporiadal s vnútorným priestorom pomerne nízkej sedmičky? Vzdialenosť od vankúša predného sedadla po strop má 1028 mm, vzadu 944 mm, čo v porovnaní s modelom A6 (1046 mm /962 mm) predstavuje zanedbateľných mínus 18 mm. Vnútorná šírka meraná v oblasti ramien cestujúcich na predných sedadlách je kratšia len o 8 mm (1452 mm) a na zadných o rovných 70 mm (1421 mm). Aj keď "sedmička" má o niečo menší vnútorný priestor, plne obsadená poskytuje cestujúcim viac miesta, pretože je len štvormiestna.

zväčšiť obrázok O elegantný dizajn interiéru sa postarala horizontálna línia prístrojového panelu, ktorá spolu s obkladmi bezrámových dverí tvorí jednu rovinu. Jemné oblúky na seba nadväzujú tak dokonale, že prechody medzi dvomi dielmi sú na nerozpoznanie. Dominujúcim prvkom na prístrojovej doske je obkladová lišta z česaného hliníka. Z rovnakého materiálu je aj vrchný obklad stredového tunela a panel pod vnútornými kľučkami. Česaný hliník v kombinácii s kožou a dokonalými detailmi v kvalitnom dielenskom vyhotovení vytvoril neobyčajne elegantný interiér, jeden z najkrajších v tejto triede automobilov. Elegantné však býva chladné, preto výrobca pre budúcich majiteľov pripravil prekvapenie v podobe osobného uvítacieho náladového osvetlenia (za príplatok). Za šera sa rozsvietia prahové lišty, osvietia sa odkladacie priehradky, vnútorné kľučky dverí a línie kopírujúce po stranách stredovú konzolu čo v kabíne vytvorí osobitné ambiente.

zväčšiť obrázok Komfort pre cestujúcich zabezpečujú vyhrievané a klimatizované sedadlá potiahnuté kožou Valcona s elektrickým nastavením a dokonalým bočným držaním. Nafukovanie okrajov sedacích vankúšov, operadiel a bedrovej opierky sa ovláda kruhovým joystickom na boku sedadla. Vrcholom komfortného sedenia je možnosť predĺžiť si sedací vankúš a nastavovanie sledovať na displeji MMI® (Multi Media Interface). Okrem toho sa nastavenie polohy vodičovho sedadla a spolujazdca môže uložiť do pamäte komfortného kľúča (za príplatok). Sedadlá sa automaticky prestavia podľa toho, ktorý z dvoch komfortných kľúčov sa na nevyhnutnú vzdialenosť priblížil k vozidlu. Pre väčšiu bezpečnosť sú hlavové opierky nastaviteľné v horizontálnom aj vertikálnom smere. Sedenie na vyhrievanej lavici vzadu je rovnako pohodlné a bezpečné. Operadlo je delené 2/3 a jeho väčšia časť má (za príplatok) sklápateľný otvor na prepravu dlhých predmetov. Otvor je z vnútra vyplnený lakťovou opierkou s integrovanou odkladacou schránkou a výsuvnými držiakmi na poháre. Výklopná lakťová opierka je aj na stredovom paneli medzi prednými sedadlami. Jej schránka obsahuje zástrčku na 12V a USB kľúč.

zväčšiť obrázok Priestoru na odkladanie drobností je v kabíne primerane. Na rozmernejšiu batožinu je vyhradený priestor za zadnými sedadlami. Prístupný je cez veľké piate dvere s hydraulickou podporou pre automatické otváranie a zatváranie jedným prstom. Prekvapí veľkosťou, no v skutočnosti je to len ilúzia, pretože je plytký. V základe má objem 535 litrov (metóda VDA/výrobca), čo je o 30 litrov menej ako v limuzíne A6. Po sklopení oboch operadiel zadných sedadiel sa na úkor dvoch miest zväčší na 1.390 litrov. Pod skladacou odnímateľnou doskou je v lôžku uložené rezervné dojazdové koleso. Po oboch stranách sú ešte menšie odkladacie priestory a po 3 kovové oká na ukotvenie popruhov alebo záchytnej textilnej siete (za príplatok). Vďaka nízkej nakladacej hrane a vysoko otvoreným dverám vznikne otvor, ktorý sprístupní takmer celý priestor. Manipulácia s batožinou je tak maximálne pohodlná. Neželaným pohľadom do kufra bráni dvojdielne zadné plato, ktorého zadný diel je zavesený pod sklom okna na výklopných dverách a predný tvorí odkladacie plato s integrovanou výklopnou slnečnou clonou. Výstražný trojuholník je šikovne ukrytý v obklade piatych dverí. Aj pri plne naloženom kufri je vždy a rýchlo dostupný. Stačí otočiť uzáverom a veko schránky zostane visieť, aby poslúžilo na zavesenie výstražného trojuholníka.

zväčšiť obrázok Súčasťou sériového vybavenia je inteligentný ovládací systém MMI® (Multi Media Interface) s výsuvným displejom, centrálnym tlačidlom pre ovládanie menu a dotykovým panelom pre rýchlu voľbou "MMI touchpad" (za príplatok). Dotykom jedného prstu sa posúva mapa navigácie, volia písmená cieľa alebo telefónne číslice,... Navigačný systém spolupracuje s mnohými asistenčnými a bezpečnostnými systémami (za príplatok). Navigačný systém poskytuje dáta o priebehu cesty riadiacej jednotke, automatickej prevodovke a adaptívnemu radarovému tempomatu s funkciou Stop & Go. V kritických situáciách dokáže bezpečnostný systém "Audi pre sense" predchádzať nehodám, systém "Audi active lane assist" pomáha udržiavať vozidlo v správnom kurze a parkovací automat dokáže samočinne zaparkovať vozidlo. Audi v spolupráci s firmou Google poskytuje cestujúcim počas jazdy pripojenie k internetu cez mobilný telefón podporujúci Bluetooth. Modul UMTS prenáša fotografie a informácie z portálu Google Earth na displej MMI® a kombinuje ich so zvolenou trasou navigácie. Ako spoľahlivo tieto systémy pracujú som si za tých pár dní testovania nemal možnosť naštudovať a už vôbec nie aj všetky preveriť.

Osvetlenie - moderné, inteligentné a príjemné

Vonkajšie aj vnútorné osvetlenie využíva modernú LED technológiu s vysokou životnosťou a úsporou energie. Diaľkové svetlá sú natoľko inteligentné, že pri rýchlosti nad 110 km/h automaticky predĺžia dosah svetelného kužeľa o viac ako dvojnásobok až na 150 metrov (70 m pri stretávacích svetlách). V kombinácii s funkciou osvetlenia do každého počasia (za príplatok) úplne nahrádzajú klasické hmlové reflektory. Inteligentné svietenie reflektorov do strán v smere natáčania kolies a uvítacie vonkajšie osvetlenie je samozrejmosťou. LED technológiu využívajú aj zadné svetlá vrátane tretieho brzdového, ktoré lemuje celú šírku horného rámu okna piatych dverí.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Samozrejmosťou však nie je nočné videnie s rozpoznávaním chodcov (za príplatok). Funguje pomocou infračervenej kamery, ktorá zobrazí objekty do vzdialenosti až 300 m. Snímaný obraz premieta na displej združeného prístroja. Teplý obraz kamery je svetlejší a studený tmavší. Asistent nočného videnia rozpozná chodca alebo zviera (teplý biely obraz) až na vzdialenosť 90 m. Ak rozpozná, že ide o vzpriamenú siluetu chodca, zvýrazní ju do žltého rámiku. Pri kritickej vzdialenosti sa žltý rámik zmení na červený a súčasne sa ozve varovný zvukový signál. Infračervenú kameru hľadajte v štvrtom kruhu AUDI. Systém nočného videnia sa zapína tlačidlom (symbol: mesiac nad vozovkou) vľavo od volantu.
Vnútorné ambiente osvetlenie (za príplatok) sa naplno prejaví najmä za šera a tmy. Vďaka premyslenému umiestneniu svetelných zdrojov dopadá jemné biele svetlo do priestoru nôh vpredu aj vzadu, vychádza aj zo štrbiny v čalúnení dverí a osvetľuje odkladacie priehradky a vnútorné kľučky dverí. Priestor opticky zväčšuje aj biele postranné osvetlenie kopírujúce hliníkový obklad stredovej konzoly a osvetlenie predných a zadných prahových líšt. Niekoľko svetiel je umiestnených aj na strope. Okrem čítacích svetielok aj každé make-up zrkadielko má vlastné svetlo. Ambiente osvetlenie sa nastavuje rovnako, ako mnoho ďalších funkcií, prostredníctvom systému MMI®. Príjemnú ambiente atmosféru vhodne dopĺňa biele podsvietenie združeného prístroja a červeno modré podsvietenie všetkých dôležitých ovládačov. Batožinový priestor osvetluje dvojica svetiel po stranách.

Obsluha - intuitívna s dobrou dostupnosťou ovládačov

zväčšiť obrázok Pracovisko vodiča je preplnené ovládacími prvkami a informáciami. Najviac ich je na vertikálnom paneli pod prístrojovou doskou a na stredovej konzole po pravej ruke vodiča. Tam sa nachádza aj tlačidlo pre zapnutie a vypnutie chodu motora "Start & stop". Z jeho umiestnenia na vzdialenejšej strane od radiacej páky som bol najskôr zaskočený, ale keď som zistil, že je v dosahu, tak som sa upokojil. Skôr ako som preskúmal, funkciu ostatných ovládačov, ma zaujímalo, či sú poruke. Všetky páčkové, kruhové, tlačidlové, valčekové alebo dotykové ovládače sú rozmiestnené prehľadne a ergonomicky. Sú označené výstižnými symbolmi, tak že som nemusel siahnuť po palubnej literatúre, ktorá je mimochodom veľmi dobre spracovaná. Stredovému tunelu kraľuje krátka prevodová páka s ergonomickou hlavicou s bočným tlačidlom. Vľavo od páky, na tmavom lesklom povrchu, sú vyznačené polohy pre radiacu páku prevodovky S tronic®. Ďalej je tam aj ovládač elektronickej parkovacej brzdy, asistent rozjazdu do svahu a dotykový panel MMI® touchpad pre rýchlu voľbou. Na pravo od radiacej páky je už spomenuté tlačidlo "Start & stop" a kruhový ovládač hlasitosti rádia. Celá časť za pákou je vyhradená pre centrálny kruhový joystick a tlačidlá pre rýchlu voľbu v menu systému MMI®.

zväčšiť obrázok Vertikálny stredný panel je súčasťou spodnej časti prístrojovej dosky s hlbokou klimatizovanou schránkou na pravej strane. Tento vertikálny panel elegantne nadväzuje na pozdĺžny stredový tunel. Obsahuje mechaniku pre zariadenia MMI®. Pod ňou je rad tlačidiel pre vypnutie systému Start & stop, parkovacích senzorov (vpredu aj vzadu), pre mechanické vysunutie a zasunutie zadného spojlera, vypnutie elektronického programu stabilizácie ESP a kontrolka airbagu spolujazdca. Zakončený je panelom pre ovládanie 4-zónovej klimatizácia a vetrania. Dvomi kruhovými ovládačmi sa nastavuje vnútorná teplota pre ľavú a pravú zónu a tlačidlami sa reguluje intenzita a usmernenie prúdenia vzduchu. Ovláda sa tu aj vetranie alebo vyhrievanie predných sedadiel. Rovnaký komfort si môžu cestujúci na zadných sedadlách nastaviť na zadnom čele stredovej konzoly.

zväčšiť obrázok Prístrojová doska s mierne zaobleným šiltom nad združenými prístrojmi pôsobí jednoducho a zároveň kompaktne. Práve v tom je jej elegancia. Z ľavej strany po stred jej dominuje sústava vetracích otvorov, na pravej strane zvlnená obkladová lišta z česaného hliníka. Po naštartovaní sa z prístrojovej dosky vysunie a do vertikálnej polohy preklopí veľký displej zariadenia MMI®. Tento postup sa zopakuje pri každom zapnutí zapaľovania, pretože po jeho vypnutí sa displej zas automaticky uschová. Dotykový displej MMI® je možné schovávať a otvárať aj počas jazdy tlačidlom napravo od združeného prístroja (symbol obrazovky so šípkami). Na dotykovom displeji sa ovláda navigácia, riadi prehrávanie médií a realizujú telefonáty jedným prstom podobne ako na dotykovej ploche MMI® touchpad na stredovej konzole.


zväčšiť obrázok Niektoré funkcie systému MMI® (zobrazenie posuvníka menu, smeru jazdy, vypočutie posledného navigačného hlásenie, aktivovanie hlasového ovládania, vyvolanie individuálne pridelenej funkcie MMI®) sú ovládateľné aj na trojramennom multifunkčnom volante. Vyvolané informácie sa zobrazujú na displeji medzi kruhmi združeného prístroja. Súčasťou trojramenného koženého multifunkčného volantu sú aj kolískové ovládače (krídelká + -) na preraďovanie prevodových stupňov v režime manuálneho preraďovania. Pritiahnutím krídelka pod pravým ramenom volantu sa preradí na vyšší prevodový stupeň a ľavým na nižší prevodový stupeň. Cyklus stieračov a ostrekovačov sa zapína pravou páčkou, smerovky a diaľkové svetlá sa ovládajú ľavou páčkou, ktorou sa aktivuje aj pohyblivá regulácia sklonu svetelného kužeľa (pri stretávaní s protiidúcim vozidlom alebo pri jazde v kolóne). Kratšou páčkou na ľavej strane pod volantom sa aktivuje Audi adaptive cruise control na automatickú reguláciu rýchlosti a odstupu od vpredu idúceho vozidla (na úrovni zvolenej rýchlosti sa na rýchlomeri rozsvieti zelený bod).

zväčšiť obrázok Vonkajšie osvetlenie, svetlá do každého počasia, zadná hmlovka a asistent nočného videnia sa obsluhujú ľavou rukou na paneli prístrojovej dosky vľavo pod volantom. Tiahlo na otvorenie zámku prednej kapoty je tiež na ľavej strane pod prístrojovým panelom. Ľavou rukou sa ovláda aj pamäťový modul vodičovho sedadla, elektrické otváranie a zatváranie všetkých okien, nastavujú sa obe vonkajšie spätné zrkadlá, centrálne uzamykanie a otváranie piatych dverí. Všetky tieto tlačidlá majú na obklade dverí ideálnu polohu. Tam kde ostatné modely majú svetlá do hmly, A7 má radary, ktoré merajú vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla a dbajú na to, aby nebola kratšia ako je aktuálne nastavená. Okrem toho, adaptívny tempomat automaticky udržuje stálu vzdialenosť od vozidla vpredu regulovaním prevádzkovej rýchlosti. Nereaguje však na stacionárne objekty alebo protiidúce vozidlá.

Motor, prevodovka, podvozok - výkonný diesel so 7-stupňovým prevodom S tronic® a pohonom Quattro®

zväčšiť obrázok Audi A7 Sportback má k dispozícii dostatočne silný motor 3.0 TDI, ktorý pracuje s inteligentnou technológiou Common Rail. Vďaka výraznému krútiacemu momentu 500 Nm zrýchli z 0 na 100 km/h za 6,5 sekúnd (údaj výrobcu). Tento V6-valcový motor preplňovaný turbodúchadlom má objem 2967 cm3 a maximálny výkon 180 kW (245 k) pri 4000-4500 otáčkach -1/min. Maximálny krútiaci moment 500 Nm dosahuje v rozpätí 1400-3250 otáčok -1/min. Využíva pri tom manažment Bosch EDC 17. O čistenie výfukových plynov sa stará kyslíkový katalyzátor ako predkatalyzátor s vodou chladenou recirkuláciou výfukových plynov a bezúdržbovým filtrom pevných častíc. Podľa výrobcu vypustí do ovzdušia 158 g/km CO2. Pri kombinovanej prevádzke by mal zo 75 litrovej palivovej nádrže spotrebovať 6,0 litrov paliva na 100 km (v meste 7,2 litrov /100 km, mimo mesta 5,3 l/100 km). Počas testovania som deklarovanú hodnotu prekročil o 3 litre. V dlhodobom sledovaní spotreby som počas testovania dosiahol 9,0 litrov/100 km a krátkodobo 8,2 litrov motorovej nafty na 100 kilometrov jazdy. Prevažne som jazdil v kombinovanej prevádzke mesto, dialničný obchvat a kratší úsek po diaľnici. Príčinou nadspotreby mohla byť občasná vyššia rýchlosť, ktorá k testu patrí, ale rozdiel je predsa len nezanedbateľný. Mne osobne rýchly únik z kolíznych situácií (A7 to hravo dokáže) za takúto cenu stojí.
Tento motor úzko spolupracuje s dvomi elektrohydraulicky riadenými lamelovými spojkami v olejovom kúpeli a 7-stupňovou prevodovkou S tronic®. Jej elektronické ovládanie zabezpečuje rýchle a z hľadiska spotreby optimalizované radenie prevodových stupňov v automatickom režime.
Podvozok je zostavený zo 4-prvkovej prednej nápravy s pomocným rámom, stabilizátorom a dvojicou priečnych závesných ramien a jednou vinutou pružinu na každej strane. Zadná lichobežníková náprava má priečne rameno, stabilizátor a po jednej vinutej pružine na každej strane. Hrebeňové riadenie servotronik s posilňovačom riadenia a variabilným účinkom závislým od rýchlosti vozidla je bezúdržbové. S takýmto riadením má polomer otáčania 5,95 m. O bezpečné spomalenie sa starajú kotúčové brzdy s vnútorným chladením za výdatnej pomoci ABS s elektronickým rozdeľovaním brzdnej sily EBV a hydraulickým brzdovým asistentom. Či sa splnia moje očakávania od takejto kombinácie agregátov som zistil až keď som si s A7 zajazdil.

Jazda - dynamická, stabilná a tichá

Výhľad dopredu cez široké sklo a dlhú kapotu je výborný. Rovnako dobrý je aj do strán a dozadu cez spätné zrkadlá. Nečakane dobrý je aj výhľad cez vnútorné spätné zrkadlo a šikmé okno piatych dverí. Trochu ho môže obmedziť len vyklopené slnečné tienidlo na zadnom plate. Štartovanie motora nevyžaduje spínanie kľúčom, spúšťa sa tlačidlom "Start & stop". Jeden dotyk prstom s nohou na brzdovom pedáli uvedie do pohybu 245 koní. Jemné krátke vibrácie a vysúvajúci sa displej zo stredu prístrojovej dosky oznamujú, že záprah je pripravený vyraziť. Stačí už len presunúť páku z polohy "P" do polohy "D" a hmotnosť 1845 kg sa plynulo a takmer nehlučne dá do pohybu. Vnútorný priestor je tak dokonale odizolovaný a odpružený, že zrýchlenie som takmer nevnímal. Robotronická prevodovka S tronic® vďaka širokému prevodovému rozpätiu s motorom spolupracuje optimálne aj v nízkom spektre otáčok a prevodové stupne preraďuje plynulo, bez náznaku citeľného trhania. Na spevnenej vozovke sa "sedmička" chová sebaisto bez ohľadu na aktuálnu rýchlosť aj preto, že má automaticky výškovo nastaviteľné ťažisko.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

S pohonom quattro® toto auto prechádza zákrutami s maximálnou presnosťou najmä preto, že zadný diferenciál sa stará o to, aby jednotlivé kolesá dostávali odlišný krútiaci moment. Riadiaca jednotka pernamentne vypočítava vhodné rozdelenie hnacej sily na zadné kolesá v závislosti od uhla natočenia volantu, priečneho zrýchlenia, uhla otáčania okolo vlastnej osi a aktuálnej rýchlosti vozidla. Silu pôsobiacu pri zatáčaní (zrýchlení v zákrute) usmerní viac na vonkajšie zadné koleso, ktoré sa zarezáva do vozovky. Jazda s takýmto podvozkom je výborná, so športovým diferenciálom (za príplatok) musí byť priam pasia. Samozrejme, že tomu, kto nerešpektuje fyzikálne zákony, nepomôže žiadny sebe dokonalejší elektronický systém. Systém Audi drive select umožňuje nastaviť dynamiku jazdy zmenou charakteristiky plynového pedálu, adaptívneho pneumatického pruženia, riadenia, nastavenia tlmičov, reverzibilného napínača bezpečnostných pásov a dynamického riadenia a zákrutového svetla na displeji MMI®. Pri móde dynamic dochádza k zmene prevodového stupňa pri vyšších otáčkach motora, naopak pri móde comfort sa otáčky znížia. Pri nastavení módu auto je režim vyvážený. Zvolenému režimu sa prispôsobí aj nastavenie tlmičov a zmení sa úroveň tlmenia. Znamená to, že A7 dokáže jazdiť v automatickom móde, dynamicky aj komfortne. Výhodou je aj zmena vzduchového nastavenia výšky vozidla napríklad pri parkovaní tam, kde sú zvýšené obrubníky. Svetlá výška vozidla sa počas jazdy automaticky prispôsobuje aktuálnej rýchlosti. Nad 120 km/h klesá, resp. pod 70 km/hod. sa vráti na pôvodnú výšku. Za komfort sa dá považovať aj automatická regulácia odstupu od predchádzajúceho vozidla, ktorú reguluje adaptívny tempomat. Ocenil som to hlavne pri jazde v kolóne. Bez toho, aby som sa pohrával s plynovým a brzdovým pedálom auto si držalo nastavený odstup a prispôsobilo jazdu vozidlu pred ním. Keď kolóna zastavila a v okamihu sa opäť rozbehla, na okamžik úplne zastavilo a opäť sa rozbehlo aj moje auto. Pri dlhšom státí sa motor vypol. Aby znovu naskočil stačilo sa dotknúť pedálu a tempomat si ďalej reguloval jazdu sám. Takouto jazdou sa minimalizuje spotreba paliva. Systém Start & stop nielen, že vo fáze státia šetrí palivo, ale aj životné prostredie, pretože do ovzdušia nevypúšťa žiadne emisie CO2. Na stabilnej jazde má svoj podiel aj zadné krídlo (spojler) , ktoré sa automaticky vysunie pri rýchlosti 130 km. Späť sa zasunie pri poklese rýchlosti pod 80 km/hod. Dá sa však vysunúť aj pri parkovaní, zatlačením na tlačidlo so symbolom obojsmernej šípky na kapote. Výsledkom spoľahlivej spolupráce elektronických systémov (ABS,EBV, BAS, EBA, ESP, ACS, DSC,..) s kvalitnými vnútorne chladenými kotúčovými brzdami vpredu aj vzadu je výborný brzdný účinok na suchom aj mokrom povrchu. Vozidlo stojace na šikmej ploche proti samovoľnému pohybu istí elektromechanická parkovacia brzda pôsobiaca na zadné kolesá. Pri rozjazde do kopca mu pomáha asistent rozjazdu s tlačidlom na stredovej konzole.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Pri pomalej jazde v kolóne som sa presvedčil o funkcii dodržiavania minimálneho odstupu od vpredu idúceho vozidla. Vo chvíli, keď som fotografoval parný stroj na nákladnom aute, sa ozvalo zvukové a grafické varovanie na prístrojovom paneli, nakoľko som sa priblížil k autu vpredu na kritickú vzdialenosť. Tá aktivovala varovanie a ja som stihol bezpečne zareagovať a ešte aj grafické varovanie v podobe dvoch automobilov s červenou vzdialenosťou medzi nimi odfotografovať.

Bezpečnosť - 5 hviezdičková?

zväčšiť obrázok Vodiča a spolujazdca na prednom sedadle pred nárazom ochránia čelné, bočné a hlavové airbagy. Spolujazdcov na zadných sedadlách hlavové airbagy "sideguard". Audi je vybavené systémom zabezpečujúcim preventívnu ochranu cestujúcich v prípade hroziaceho nebezpečenstva. Automaticky sa napnú bezpečnostné pásy, zapnú sa výstražné smerovky a zatvoria okná vrátane strešného okna ak je súčasťou výbavy. K ochrane krčnej chrbtice slúžia 4 opierky hlavy manuálne nastaviteľné v dvoch smeroch dopredu a výškovo. Ukotvenie detskej sedačky ISOFIX vzadu je samozrejmosťou. Vonkajšie osvetlenie taktiež prispieva k bezpečnosti cestujúcich, hlavne ak je vozidlo dobre viditeľné za každého počasia.
Spoločnosť Euro NCAP model A7 barierovým skúškam zatiaľ nepodrobila. Z rady modelov Audi v roku 2011 vykonala barierové skúšky na 5-dverovej limuzíne A6 s výsledným ohodnotením na plný počet hviezdičiek. 5 hviezdičiek získala A6 za 91%-nú bezpečnosť posádky, za 83%-nú bezpečnosť detí prepravovaných v detských sedačkách, za 41%-nú bezpečnosť chodcov a za 86%-nú elektronickú kontrolu stability. Je nepravdepodobné, že A7 bude na tom horšie.

Porovnanie s konkurenciou - aktuálne má len jedného konkurenta

zväčšiť obrázok K Audi A7 Sportback je typom karosérie, počtom dverí, motorizáciou, výbavou a zároveň aj cenovou úrovňou porovnateľný len model BMW 5 Gran Turismo 530d xDrive. Spočiatku som síce koketoval aj so 4-dverovým kupé CLS 350 CDI 4Matic BlueEFFICIENCY od Mercedesu, ale keď som si uvedomil, že má trojpriestorovú karosériu a cenníkovú cenu v základnom vyhotovení (66.720,00 €) za hranicou prípustného rozdielu (plus/mínus 10%), tak som ho do porovnania s Audi A7 Sportback nezaradil. Zostal mi tak len model Gran Turismo 530d xDrive od BMW s vyšším posedom, ale inak s porovnateľnými parametrami. Obidva tieto automobily majú 5-dverovú karosériu typu liftback so šikmou zadnou časťou. Pod kapotou majú dieselové, preplňované 6-valce (Audi - V6 a BMW - R6). Majú automatické prevodovky (Audi - sekvenčnú 7-stupňovú; BMW - automatickú 8-stupňovú) a pohon všetkých kolies. Vonkajšie rozmery majú obidva modely takmer rovnaké. Audi A7 je o 29 mm kratšia, ale o 10 mm širšia a o 139 mm nižšia ako BMW 5. Rázvor kolies má BMV 5 väčší o 156 mm. Aj keď má BMW 5 celkovú hmotnosť vyššiu o 325 kg, zrýchli z 0 na 100 km/hod. o 0,4 sekundy rýchlejšie ako Audi A7. Maximálny výkon majú obidva motory zhodný (180 kW pri 4000 ot.-1 min.), ale krútiaci moment je rozdielny. Pokiaľ motor V6 dosahuje maximálny krútiaci moment 500 Nm pri 1400 ot.-1 min., radový 6 valec dosahuje maximálny krútiaci moment 540 Nm pri 1750 ot.-1 minútu (údaje od výrobcov). Obidva modely sú štandardne vybavené množstvom elektronických zabezpečovacích a podporných systémov. Ktoré z nich majú obidva modely v základnej cene uvádza porovnávacia tabuľka. Testovaná A7-čka bola vybavená množstvom výbavy za príplatok. Aby sme zistili, za akú cenu si môžeme kúpiť rovnako vybavenú novú A7-čku dnes, zostavili sme si jej cenu podľa cenníka pre modelový rok 2012.

______________________________________________________________________________________________

Hodnotenie na záver - pomer techniky a komfortu voči obstarávacej cene je primeraný

zväčšiť obrázok Komfortný interiér, výkonný agregát, stabilný podvozok, dostatočne veľký kufor a optimálna spotreba paliva predurčuje používať A7-čku najmä na dlhé cesty. Aj keď vonkajšími rozmermi je porovnateľná s 5-miestnou limuzínou A6 pohodlie poskytuje len štyrom cestujúcim v duchu myšlienky komfort nadovšetko. Elegantný dizajn a športový mód ju posúvajú medzi špičku cestovných automobilov. Číselné označenie "7" v škále AUDI číslovania, ktoré doteraz nebolo obsadené, tomuto modelu právom patrí. Audi A7 v testovanej konfigurácii nemožno zaradiť medzi bežné cestovné autá. Vypovedá o tom jej obstarávacia cena 86.708,60 €. Niekomu sa môže zdať privysoká, no treba si uvedomiť aké jazdné vlastnosti a koľko komfortu za takúto cenu A7 ponúka. Na trhu s jazdenými autami je momentálne situácia opačná. Hodnota pôvodne drahých áut je k poskytovanému výkonu, vybaveniu a k bezpečnostným a úžitkovým vlastnostiam neprimerane nízka. Ako sme odhadli zostatkovú hodnotu tejto A7, vybavenej bohatou výbavou nad rámec štandardnej výbavy uvádzame v "Protokole k oceneniu jazdeného vozidla".
______________________________________________________________________________________________


Fotogaléria

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok

Otvoriť stránku importéra vozidiel Audi.

Testoval: Peter Mauer
Foto: Oliver Mauer, Peter Mauer

Ďalšie testy AUDI:
Audi A6 3.0 TDI Quattro (test 11/2011)
Audi A1 1.6 TDI Ambition (test 08/2010)

  

[ Späť na Test | Zoznam sekcií ]