Vitajte na AGENTÚRA AUTO DATA, spol. s r.o.
rss správy | rss magazín | aad.sk | shop.aad.sk | ocenit.eu | download.aad.sk
AGENTURA AUTO DATA, spol. s r.o. 



eShop

Partneri

testy
Test: Audi Q3 2.0 TDI Quattro (02/2012)  Vytlačiť stránku
redaktor: v.ptáček, 21.2.2012;

Ďalším vozidlom na test od spoločnosti Porsche Slovakia je model Q3 s najsilnejším naftovým motorom aký je v ponuke. Výkon 130 kW, prevodovka S-tronic a pohon quattro, tak by sa dala testovacia Q3 v skratke charakterizovať. Svetovú premiéru mal model Q3 v apríli minulého roku na autosalóne v Šanghaji, nakoľko veľký čínsky trh sľubuje zaujímavé predaje. Prvé osobné stretnutie s Q3 som mal na autosalóne v Brne. Na Slovensku začal predpredaj tohto modelu v júni minulého roku.

testoval Václav Ptáček




Najmenšie SUV od Audi

Po modeloch Q7 a Q5 prišiel na rad aj model Q3. Vozidlá SUV sú obľúbené a tak chýbajúce miesto v prémiovom segmente doplnili Q3-kou. Najmenšie prémiové SUV z rodiny Q-čok je priamou konkurenciou k modelu BMW X1. Q3 je príbuzné s koncernovým modelom VW Tiguan, ktorý je predsa len zameraný viac na terén.

zväčšiť obrázok Porovnávacia tabuľka modelov:
Model Q3 Q5 Q7
Dĺžka (mm) 4385 +244 +704
Šírka (mm) 1831 +49 +151
Výška (mm) 1608 +45 +129
Rázvor (mm) 2603 +204 +399

Audi Q3 sa vyrába v španielskom závode Martorell pri Barcelone.

Exteriér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Maska chladiča je poznávacím znakom pre modely Audi. Tak je to aj pri tomto modeli. Q3-ka má bielu metalízu a aj preto je maska chladiča ešte viac dominantná vrátane striebornej ozdobnej lišty po obvode. Príplatkové bi-xenónové svetlomety s denným svietením LED diód v tvare ležiaceho písmena U vytvárajú prižmúrený pohľad. Evokujú pripraveného športovca na štarte vyraziť vpred. Hmlové svetlomety sú samostatne v nárazníku. Pri bočnom pohľade vidieť dynamický charakter karosérie s krátkym previsom vzadu. Strecha sa začína pomerne skoro znižovať a je ukončená spojlerom. Čierne plastové nadstavce sa tiahnu okolo lemov blatníkov a spodnej časti dverí. Do spätných zrkadiel sú integrované smerové svetlá LED. Zadné nedelené skupinové svetlá sú s LED diódami a majú podobný tvar svietenia ako predné denné svetlá, len skôr do tvaru ležiaceho písmena V. Kapota motora a dvere batožinového priestoru sú vyrobené z hliníka. Koeficient aerodynamického odporu cx 0,32 je slušná hodnota pri takejto stavbe karosérie.

Interiér

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Pri nastupovaní do vozidla oceňujem vyriešenie zakrytia prahu dverami. Aj pri zlom počasí zostáva čistý a tak sa nemusím báť, že si zašpiním nohavice. Sadám si na miesto vodiča. Priestor nepôsobí stiesnene. Hneď na prvý pohľad, bez toho aby som sa niečoho dotkol, pôsobí na mňa interiér vozidla veľmi príjemne. Vo dverách je kombinácia mäkčených plastov a látky. Kombinácia s hliníkovými obkladmi, ktoré sú aj na palubnej doske pôsobia decentne. Multifunkčný, športový (3-ramenný) volant je kožený a drží sa dobre. V strede palubnej dosky je výklopný monitor, ktorý sa ovláda manuálne (šetrilo sa). Nakoľko v aute nebolo možné používať navigáciu (chýbalo DVD), tak som ho ani nemal dôvod vyklápať a väčšinu testu bol sklopený. Pod ním sú výduchy vzduchu a ešte nižšie ovládacia jednotka systému Infotainment. zväčšiť obrázok Ovládanie systému je jednoduché a nastavujú sa tam nastavenia vozidla, telefónu, navigácie, rádia a médií (externé zdroje). Ak idem pohľadom smerom dole, tak natrafím na tlačidlo pre systém Start-Stop a ESP. Najnižšie je ovládanie dvojzónovej klimatizácie. Nastavovanie teploty zabezpečujú otočné ovládače, ktorých zvláštnosťou je, že nastavovanie hodnôt sa robí len krátkym výkmitom doprava alebo doľava. Na displejoch sa zobrazujú stupne Celzia. Ovládanie nefunguje vždy dokonale. Je potrebné dôraznejšie vytočenie do strany, pri ľahšom dotyku nedochádza k zmene teploty. Q3-ka nesklamala po nízkych nočných teplotách (takmer –30 stupňov Celzia), keď som sa ráno mohol bez problémov vydať na cestu. Jediné miesto, kde sa na aute viditeľne zima prejavila, bol displej klimatizácie ukazovateľa teploty v interiéri, kedy sa spomalene menila stupnica pri zmene čísla.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Radiaca páka je elegantná (kombinácia koža/hliník). Na stredovej konzole sú dva držiaky na nápoje, vedľa ktorých sú tlačidlá na elektromechanickú parkovaciu brzdu a asistenta rozjazdu, zapaľovač cigariet a 12V zásuvka. Lakťová opierka je nastaviteľná výškovo a aj pozdĺžne. Sedadlá vpredu sú športové, nastaviteľné manuálne, elektricky sa nastavuje bederná opierka. Je tu ale možnosť predĺženia sedáku a aj nastavovanie sklonu sedáka. Čiže nastavenie sedadla je bohaté a pohodlné. Niektorí kolegovia by prijali možnosť nižšieho nastavenia výšky sedadla, ale zase vďaka tomu nemajú cestujúci na zadných sedadlách problém zasunúť pohodlne chodidlá pod sedadlá. Aj pri cestovaní na dlhšie vzdialenosti neboli sedadlá únavné. Predné sedadlá sú vyhrievané, čo som v tomto zimnom období ocenil. Po zapnutí vyhrievania bol ich nábeh rýchly. Pri dlhších jazdách bez používania tempomatu by som prijal viac miesta pre pravú nohu. Stredový tunel mi bránil k úplnému pohodliu. Po nastavení volantu a sedadla som dočiahol na všetky ovládače bez problémov, samotná palubná doska je pootočená smerom na vodiča. Odkladacích priestorov je primerane. Nachádzam ich pod ovládaním klimatizácie, v stredovej opierke a v schránke pred spolujazdcom. Do dverí sa dá odložiť 1,5 litrová fľaša. Zvláštne je vyriešený vstup AUX, ktorý sa nachádza v prednej lakťovej opierke na dne v strede. Dala sa nájsť aj lepšia poloha. Pri jeho použití je obmedzené iné využitie priestoru. Interiér vpredu a aj vzadu je osvetľovaný LED diódovými svetlami.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok V aute hrá Audi sound systému s 10 reproduktormi vrátane centrálneho v palubnej doske a subwoofera v priehlbine pre rezervné koleso. Celkový výkon má 180 W. Vo večerných hodinách som využil automatický systém tlmenia diaľkových svetiel. Systém sám rozpoznáva podľa situácie kedy prepnúť medzi diaľkovými a tlmenými svetlami. Fungoval spoľahlivo, ale boli situácie, kedy by som ich vypol skôr. Taká situácia nastala napr. pri zákrutách kedy som už videl protiidúce vozidlo, ale systém reagoval až po rozpoznaní svetiel tohto vozidla. Pri vjazde do osvetlenej obce sa automaticky diaľkové svetlá vypli. Pomocníkom z hľadiska bezpečnosti je systém Audi side assist. Je to asistent zmeny jazdného pruhu, ktorý kontroluje oblasť vľavo a vpravo od vozidla a za ním. Pracuje od rýchlosti 30 km/h a varuje vodiča prostredníctvom LED diód (svietia na žlto), ktoré sú vo vonkajších spätných zrkadlách. Akustický parkovací systém je len vzadu a hodilo by sa aj zobrazovanie prekážok na monitore. Pri jazde na diaľnici sa prejavuje vyššia stavba karosérie a to miernym zvýšením hlučnosti spôsobenej odporom vzduchu.

zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok Sedenie na zadných sedadlách je pohodlné, ale traja chlapi cestujúci vzadu na dlhších vzdialenostiach by to mali horšie. Osoby s výškou blížiacou sa dvom metrom už majú problém s menším priestorom na nohy, ale na výšku je to v poriadku. Je tam stredová opierka rúk s držiakmi na nápoje a plytkým odkladacím priestorom. Jej sklápanie je trochu zhoršené zlým prístupom k uchyteniu a vytiahnutiu zo sedadla. Prijal by som lepší úchyt. Sedadlo je delené (v pomere 40 : 60) a sklopné, s otvorom na prepravu dlhých predmetov.

Batožinový priestor má objem 460 litrov a pri sklopených zadných sedadlách vyskočí na 1365 litrov (po strop). Podlaha batožinového priestoru je obojstranná. Jedna strana je z tkaniny a druhá z pevného a vodeodolného materiálu. Pod podlahou je miestošetriace rezervné koleso. Nie najlepšie je vyriešená manipulácia s krytom batožinového priestoru. Nedá sa nadvihnúť, iba celý vybrať.

Motor a prevodovka

zväčšiť obrázok Q3-ku poháňa 4-valcový radový turbodiesel (turbokompresor má lopatky s variabilnou geometriou) s priamym vstrekovaním paliva Common Rail (systémový tlak do 1800 barov). Objem motora je 1968 cm3. Dosahuje výkon 130 kW pri 4200 ot./min a maximálny krútiaci moment je 380 Nm medzi 1750 - 2500 ot./min. Motor spolu so 7-stupňovou prevodovkou S-tronic (s dvoma spojkami a elektrohydraulickým ovládaním) pracuje spoľahlivo. Pri prudkom zošliapnutí plynového pedála, keď je zaradená voliaca páka v režime D, nastáva chvíľková premkla, kým začne vozidlo zrýchľovať. Toto odpadá pri zaradenom režime S (sport – preraďovanie nastáva pri vyšších otáčkach motora) alebo prípadne v manuálnom režime, kedy si sám volím prevodové stupne, buď na voliacej páke alebo s radiacimi pádlami za volantom. Počas testu sa mi párkrát stalo pri jazdách v nižších rýchlostiach, ako keby prevodovka zaváhala a nevedela, ktorý stupeň zaradiť. Celkový dojem je ale kladný a môžem kombináciu prevodovky S-tronic s motorom pochváliť. Motor je taktiež nadmieru výkonovo dostatočný a dá sa s vozidlom dynamicky vyblázniť. Keď "na to dupnem", tak je auto živé a akceleráciu je cítiť.

Do sériovej výbavy sa dostal Start-Stop systém a rekuperačný systém, ktoré prispievajú k úspore paliva. Využitie súčasne systému Start-Stop a asistentu rozjazdu nie je možné. Pri zastavení vozidla a stlačení brzdového pedálu sa motor vypne. Pri uvoľnení brzdového pedálu sa motor naštartuje. Pri aktivovanom asistente rozjazdu sa pri zastavení a stlačení brzdového pedálu aktivuje brzdný účinok v brzdách a vozidlo stojí. Takto nemusím mať stlačený brzdový pedál na križovatke a nesvietim do očí vodičovi za mnou. Pri stlačení plynového pedálu sa brzdy automaticky uvoľnia. A teraz ak by som chcel využiť obidva systémy, tak prídem na križovatku, zastavím, stlačím brzdový pedál a motor sa vypne. Ale nechce sa mi stáť na brzde, tak uvoľním pedál, vozidlo stojí, ale motor sa zapne. Bolo by vhodné zladiť tieto systémy. Výrobca udáva hodnotu emisii CO2 156 g/km. Hlučnosť motora prenikajúca do interiéru je vyššia, než akú som čakal.

Za týždeň testovania som najazdil 1004 km (orientačne: v meste 290 km, mimo mesta 250 km a po diaľnici 460 km), s priemernou spotrebou 8,2 l/100 km. Pri jazde na diaľnici (úsek 15 km) pri nastavenom tempomate na rýchlosť 130 km/h bola priemerná spotreba 7,2 l/100 km. Pri kombinovanej jazde (okresné cesty, dediny) bola spotreba 6,3 l/100 km. Pri jazdení v meste bola priemerná spotreba 8,5 l/100 km. Spotreba bola ovplyvnená aj výraznými mínusovými teplotami počas testovania. Q3 mala najazdených vyše 15000 km.

Namerané otáčky pri rôznych rýchlostiach: 50 km/h - 1400 ot./min. (5-prev. stupeň), 70 km/h - 1150 ot./min. (7-prev. stupeň), 90 km/h - 1600 ot./min. (7-prev. stupeň), 110 km/h - 1800 ot./min. (7-prev. stupeň), 130 km/h - 2000 ot./min. (7-prev. stupeň).

Podvozok

zväčšiť obrázok Predná náprava má tlmičové vzpery McPherson s hliníkovými spodnými trojuholníkovými ramenami, vinuté pružiny, hliníkový pomocný rám a rúrkový priečny stabilizátor. Zadná náprava je štvorprvková s oddelene namontovanými vinutými pružinami a tlmičmi, s pomocným rámom a rúrkovým priečnym stabilizátorom.

zväčšiť obrázok Q3-ka pri svojej vyššej karosérii zvláda prejazdy zákrutami bez výraznejších náklonov. Podvozok tlmí nerovnosti na cestách bez problémov, takže nemám dôvod sa sťažovať na pohodlie. Pohon zabezpečuje quattro (stály pohon všetkých kolies s dynamickým rozdeľovaním momentu a elektricky ovládanou spojkou Haldex). Pri klasickej jazde spojka prenáša väčšinu krútiaceho momentu na predné kolesá a pri zhoršení trakcie sa prerozdelí väčší podiel krútiaceho momentu na zadné kolesá. Vozidlo je pri vyšších rýchlostiach stabilné aj pri prejazde nerovnosťami. Riadenie presne reaguje na natočenie volantu. Stavba vozidla láka vyraziť do terénu, ale pri svetlej výške 170 mm zostáva prekonávať len ľahší terén. Na vozidle sú pneumatiky 215/60 R17.

Bezpečnosť

otvoriť test Euro NCAP zväčšiť obrázok Pri testoch Euro NCAP získala Q3-ka päť hviezdičiek (94% - dospelí cestujúci, 85% - deti, 52% - chodci, 86% - bezpečnostné asistenčné systémy). V sériovej výbave vozidlo obsahuje bezpečnostné prvky: ABS, EBV, EDS, ASR, ESP, brzdový asistent, airbag na strane vodiča a spolujazdca, bočné airbagy vpredu vrátane hlavových airbagov, ukotvenie detskej sedačky ISO FIX vpredu s deaktivátorom airbagu spolujazdca, opierky hlavy. Za príplatok je vozidlo dovybavené Audi side assist (asistent zmeny jazdného pruhu).


Obstarávacia cena (spracované: 1.2.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)

Najnižšia cena:
Q3 2.0 TDI (103 kW, 6-st. man.)
29.600 €
Základná cena modelu:
Q3 2.0 TDI Quattro
36.400 €
Cena testovanej verzie:
Q3 2.0 TDI Quattro
47.369 €
Štandardná výbava: Bezpečnosť a ochrana:
ABS; EBV; EDS; ASR; ESP; brzdový asistent; airbag na strane vodiča a spolujazdca; bočné airbagy vpredu vrátane hlavových airbagov; imobilizér; centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním; ukotvenie detskej sedačky ISO FIX vpredu s deaktivátorom airbagu spolujazdca, asistent rozbehu pri stúpaní
Interiér:
zadné sedadlo delené a sklopné, tri opierky hlavy vzadu; elektrické ovládanie okien vpredu a vzadu; stĺpik volantu nastaviteľný v dvoch smeroch; látkové koberčeky vpredu a vzadu; Start-stop systém
Exteriér:
determálne sklá; vonkajšie spätné zrkadlá elektricky nastaviteľné, vyhrievané, vyhrievané dýzy ostrekovača; tretie brzdové svetlo, hmlové svetlá
Výbava za príplatok k základnej cene: • alarm = 450,00 €
• disky z ľahkých zliatin 7Jx18, 5-dvojitých lúčov, pneu 235/50 R18 = 787,00 €
• Audi side assist = 562,00 €
• Audi Soundsystem - 10 aktívnych reproduktorov = 287,00 €
• balík odkládacích priestorov = 203,00 €
• komfortná automatická klimatizácia = 619,00 €
• kontrola tlaku v pneumatikách = 90,00 €
• Lichtpaket - balík prídavného osvetlenia = 269,00 €
• miestošetriace rezervné koleso = 68,00 €
• hliníkové nástupné lišty a ochranné oceľové hrany prahov = 106,00 €
• obklad interéru - Aluminium Satellit = 253,00 €
• ozdobné lišty okolo okien a strechy - strieborné = 181,00 €
• akustický parkovací systém vzadu = 450,00 €
• obojstranná podlaha v batožinovom priestore = 219,00 €
• poťahy sedadiel v látke Energie = 0,00 €
• priestor na prepravu dlhých predmetov = 174,00 €
• rádio Concert = 450,00 €
• vyhrievané sedadlá vpredu s oddelenou reguláciou = 371,00 €
• športové sedadlá vpredu s elektricky nastaviteľnými bedernými opierkami = 619,00 €
• stredová opierka rúk vpredu = 174,00 €
• strešné nosiče hliníkové = 95,00 €
• svetelný a dažďový senzor = 181,00 €
• automatický systém tlmenia diaľkových svetiel = 152,00 €
• tempomat = 304,00 €
• multifunkčný športový kožený volant 3-ramenný, Q-dizajn s radiacimi pádlami = 439,00 €
• bi-xenónové svetlomety s ostrekovačmi = 1114,00 €
• vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou = 315,00 €
• MMI Navigácia = 1305,00 €
• lak - metalíza = 732,00 €

Momentálne je v ponuke aj akčný model s označením Prestige. Ak si porovnám balík výbavy Prestige s tým, ako je vybavené testovacie vozidlo, tak by vyšlo o približne 1200 € lacnejšie a palubný počítač je s farebným displejom.

Porovnanie s konkurenciou (spracované: 1.2.2012 z aktuálnych cenníkov, ceny s DPH)

Audi Q3 BMW X1 Mini Countryman RANGE ROVER Evoque
Značka / model Audi Q3 Quattro BMW X1 xDrive Mini Cooper SD Countryman ALL4 Range Rover Evoque Pure
Motor 2.0 TDI 20d - 2.2 SD4
Zdvihový objem motora 1968 1995 1995 2179
Uloženie / počet valcov R/4 R/4 R/4 R/4
Preplňovanie áno áno áno áno
Max. výkon (kW) pri ot. (min-1) 130/4200 130/4000 105/4000 140/-
Krútiaci moment (Nm) pri ot. (min-1) 380/1750 350/1750 305/1750 420/-
Prevodovka 7-stupňová dvojspojková 6-stupňová automatická * 6-stupňová automatická * 6-stupňová automatická *
Pohon 4x4 4x4 4x4 4x4
Max. rýchlosť (km/hod) 212 213 193 195
Zrýchlenie (s) 8,2 8,6 9,5 8,5
Priemerná spotreba (l/100 km) 5,9 6,2 6,1 6,5
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1585 1585 1420 -
Dĺžka (mm) 4385 4454 4110 4355
Šírka (mm) 1831 1798 1789 1965
Výška (mm) 1590 1545 1561 1635
Rázvor (mm) 2603 2760 2595 2660
Počet dverí/miest 5/5 5/5 5/5 5/5
Objem batož. priestoru (l) 460 420 350 575
Cena modelu bez príplat. (€) 36.400 36.968 30.753 42.179
Cena testovaného / porovnateľne vybaveného modelu (€) 47.369 46.999 37.508 51.671
* za príplatok

Rozdiely vo výbave porovnateľne dovybaveného modelu oproti testovanému modelu:

  • BMW X1
    nemá: 10 reproduktorov (má 8 reproduktorov), asistent zmeny jazdného pruhu (kontroluje prostredníctvom radarovej techniky oblasť vľavo a vpravo od vozidla, ako aj za ním)

  • Mini Cooper SD Countryman
    nemá: asistent zmeny jazdného pruhu (kontroluje prostredníctvom radarovej techniky oblasť vľavo a vpravo od vozidla, ako aj za ním)

  • Range Rover Evoque
    nemá: asistent zmeny jazdného pruhu (kontroluje prostredníctvom radarovej techniky oblasť vľavo a vpravo od vozidla, ako aj za ním)
    má navyše: kolenný airbag pre vodiča, zadná parkovacia kamera, dotykový displej, sedadlá - textúrna koža

    Záverečné hodnotenie

    Audi opäť nesklamalo v kvalite spracovania, ktoré je na vysokej úrovni. Interiér je elegantný, praktický a ergonomický. Ako celok pôsobí Q3-ka vyvážene a kompaktne. Dizajn vozidla je príťažlivý a ľudia sa za vozidlom obzerali. Do vozidla sa dostali prvky z vyšších tried a dá sa dovybaviť množstvom výbavy, ktoré má Audi v ponuke, ale treba myslieť na to, že zákazník za to zaplatí nemalú sumu.
    Väčšinu svojho pôsobenia bude jazdiť na spevnených cestách a do terénu pôjde len výnimočne. Preto je na zamyslenie pozrieť si model len s predným pohonom, ktorý je v ponuke s výkonom 103 kW, ale zase len so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Jeho cena začína na hodnote 29 600 €.
    Ak beriem do úvahy, že sa jedná o prémiové vozidlo, tak v porovnaní s hlavným konkurentom BMW X1 je cena porovnateľná, ale do modelu Q3 je možnosť si priplatiť aj systémy ako napr. asistent zmeny jazdného pruhu, asistent udržiavania jazdného pruhu a parkovací asistenčný systém, ktorý samočinne vmanévruje vozidlo do medzery.


    Fotogaléria


    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok
    zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok zväčšiť obrázok


    Ďalšie testy AUDI:
    Test Audi A6 3.0 TDI Quattro
    Test Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro
    Test Audi A1 1.6 TDI Ambition

    Dňa: 21.2.2012
    Redaktor: Ing. Václav Ptáček
    Foto: Ing. Václav Ptáček

  •   

    [ Späť na Test | Zoznam sekcií ]